Procedures bij Raad van State tegen nieuwe zeesluis Zeebrugge stopgezet, Voka opgelucht

De regering opteerde eerder al voor de site van de oude Visartsluis.© JVM
De regering opteerde eerder al voor de site van de oude Visartsluis.© JVM

De plannen voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Zeebrugge hebben een belangrijke horde genomen. De procedures bij de Raad van State tegen het voorkeursbesluit van de Vlaamse regering zijn namelijk stopgezet. Volgens minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) is er een akkoord bereikt met de partijen die een bezwaar hadden ingediend en kan het project nu de volgende stap zetten richting realisatie. Voka West-Vlaanderen reageert tevreden.

De Vlaamse regering heeft al heel lang plannen voor de bouw van een nieuwe zeesluis in Zeebrugge. De regering opteerde daarbij eerder al voor de site van de oude Visartsluis.

Grootste autohaven

Die Visartsluis (1907) voldoet niet meer aan de noden van de moderne scheepvaart. Bedoeling is dat de nieuw sluis groot genoeg is om de volgende generatie autoschepen toegang te geven tot de grootste autohaven ter wereld.

Maar de plannen van de Vlaamse regering botsten op verzet en juridische procedures. Zo dienden de Royal Belgian Sailing Club (RBSC) en de Brugse Zeil- en Yacht Club (BZYC) samen een bezwaar in tegen het voorkeursbesluit.

Garanties voor sportclubs

Die procedure bij de Raad van State wordt nu stopgezet. Volgens minister Peeters zijn er afspraken gemaakt die het voorbestaan van de clubs garanderen. De verenigingen kregen ook garanties dat de jachthaven steeds goed toegankelijk zal blijven, zowel tijdens de werken als na de realisatie van de sluis.

Ook met een andere partij die een bezwaar indiende, zijn er volgens minister Peeters afspraken voor een akkoord gemaakt.

Verbindingsweg

“Door de overeenkomsten zijn alle procedures van de baan”, zegt een opgeluchte minister. “Hiermee blijven we op koers om de nieuwe sluis en Nx ( de nieuwe verbindingsweg, red. ) te realiseren. En dat is goed nieuws, want de sluis en verbindingsweg zijn broodnodig om de werkgelegenheid, de bedrijvigheid en de economische groei van de regio langdurig te garanderen”, aldus Peeters.

Momenteel worden de verschillende alternatieven in het sluisdossier onderzocht. Volgende stap is het nemen van een projectbesluit. Daarin staat welk alternatief wordt gerealiseerd en op welke manier. Minister Peeters verwacht dat dat projectbesluit eind 2023 kan genomen worden. Bedoeling is dat de werken kunnen starten in 2024. Dat is jaren later dan oorspronkelijk gepland.

Voka reageert opgelucht

Apzi-Voka is opgetogen dat de minister erin geslaagd is om een oplossing te vinden voor de bezwaren van de partijen die een klacht hadden ingediend en wenst de minister en het team hiervoor te bedanken. Tegelijk hoopt de ondernemersorganisatie dat we nu echt vertrokken zijn en dat er na het projectbesluit niet opnieuw bezwaarschriften worden ingediend.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Het zou daarom ook goed zijn dat het projectteam proactief blijft inzetten op begeleiding op maat van de omliggende bedrijven en omwonenden, zodat alle resterende gevoeligheden weggemasseerd kunnen worden”, stelt gedelegeerd bestuurder Bert Mons.

25 bedrijven moeten verhuizen

Daarnaast is het volgens Voka belangrijk dat er zeer snel een goede oplossing uit de bus komt voor elk van de 25 bedrijven die moeten verhuizen voor de bouw van de sluis, tunnel en ringweg.

“Sommige moeten reeds in 2023 hun huidig pand verlaten, maar kunnen pas in 2024 terecht op De Spie. Hier moeten de bevoegde diensten nog meer toewerken naar oplossingen die de bedrijfscontinuïteit niet in het gedrang brengen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier