Pride of Bruges weer ‘thuis’, passagiersverkeer is opsteker voor P&O Ferries

Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Na bijna vier maanden afwezigheid, is de Pride of Bruges sinds dinsdagavond weer ‘thuis’. P&O Ferries herstart de passagierslijn Zeebrugge-Hull op halve kracht, want het is niet bekend wanneer ook het zusterschip Pride of York weer in actie komt. Voor je een overtocht boekt, hou je best rekening met de 14 dagen verplichte afzondering voor Belgen na aankomst in het Verenigd Koninkrijk.

Zeebrugge is voornamelijk een goederenhaven, maar toch is het de enige plaats in België waar passagiers nog kunnen inschepen naar Engeland. Tot aan het uitbreken van de coronacrisis was er elke avond een afvaart in elke richting tussen Zeebrugge en Hull.

Deze dienst werd sinds 2002 verzekerd door de zusterschepen Pride of Bruges en Pride of York. Die zijn van het type ‘ropax’: een combinatie van roll-on/roll-off en passagiers. Beiden kunnen 880 passagiers en 2.230 lijnmeter vracht aan boord nemen. Ze werden gebouwd in 1986 en kregen in 2017 een opfrissing van 10 miljoen euro. Door de strikte coronabeperkingen op het personenverkeer tussen de Europese landen, was er vanaf maart nog nauwelijks vraag naar passagiersvervoer. Hierdoor parkeerde P&O Ferries op 3 april de Pride of York in Hull en op 25 april Pride of Bruges in Rotterdam. Ondertussen verzekerde de Britse rederij met pure vrachtschepen de bevoorrading van het VK met voeding en andere consumentengoederen. Om dit te kunnen garanderen, vroeg en kreeg P&O Ferries in Zeebrugge betalingsuitstel voor het gebruik van havendiensten en terreinen.

Slaapplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs

Groot was de symbolische vreugde deze week bij de terugkeer van de eerste van de twee mascottes van Zeebrugge. De Pride of Bruges meerde in het weekend aan bij de passagiersterminal langs de Leopold II-dam. Het schip werd voorbereid om vanaf dinsdagavond het vrachtschip Norsky af te lossen tot alvast het einde van het jaar.

“Met de Pride of Bruges bieden we opnieuw veel slaapplaatsen aan vrachtwagenchauffeurs. Dit is niet langer beperkt tot zes zoals op het vrachtschip Norsky. Er is een speciaal aanbod voor de truckers in het restaurant, de bar en de winkels“, deelde P&O Ferries mee. “We nemen ook opnieuw toeristen mee voor essentiële reizen. Al onze schepen voldoen aan alle gezondheidsmaatregelen. Dit wordt gecertificeerd door de ‘We’re Good to Go’-accreditatie van het nationaal toerismebureau Visit Britain.”

De schepen zijn veilig en nemen weer toeristen mee voor essentiële reizen

Er is wel een belangrijke ‘maar’ voor Belgische reizigers: wij moeten bij aankomst eerst 14 dagen in afzondering. In Europa komt het passagiersverkeer merkwaardig goed weer op gang en dat betekent voor de gespecialiseerde rederijen de voornaamste bron van inkomsten. Zeker voor P&O Ferries is dit een opsteker want tijdens de coronacrisis sloeg de rederij uit Dover luidkeels alarm over het opdrogen van de kasstroom. Uit financiële nood werden eerst 1.400 mensen op tijdelijke werkloosheid gezet. Daarna kwam een plan om 1.100 mensen definitief te ontslaan. Tegelijk vroeg P&O Ferries aan de Britse overheid 300 miljoen euro overlevingssteun. Maar die werd niet toegekend wegens politieke discussies. Enerzijds beschuldigden de vakbonden eigenaar Dubai Ports World ervan de coronacrisis te misbruiken om de arbeidsvoorwaarden nog verder te verlagen. Anderzijds rees verontwaardiging dat DP World aan zijn aandeelhouders voor 300 miljoen euro dividend uitkeert. P&O Ferries geniet wel mee van een algemeen steunpakket voor de Britse veerlijnen.

Ontslag ceo

Deze week was P&O Ferries uiterst karig met informatie want er is een interne bom gebarsten: gedelegeerd bestuur Janette Bell nam ontslag, middenin de coronacris en aan de vooravond van de brexit. Het is nog niet bekend wat de herstructurering voor Zeebrugge zal betekenen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier