Sinds deze zomer is de Kortrijkse binnenstad één fietszone. In die aaneenschakeling van 74 fietsstraten is de fietser koning. De snelheid voor automobilisten en andere bestuurders is beperkt tot 30 kilometer per uur en het inhalen van fietsers - ook door scooters - is verboden. Wie die regels niet respecteert, riskeert sinds begin september een boete van 58 euro. De politie van de...

Sinds deze zomer is de Kortrijkse binnenstad één fietszone. In die aaneenschakeling van 74 fietsstraten is de fietser koning. De snelheid voor automobilisten en andere bestuurders is beperkt tot 30 kilometer per uur en het inhalen van fietsers - ook door scooters - is verboden. Wie die regels niet respecteert, riskeert sinds begin september een boete van 58 euro. De politie van de zone Vlas schreef de voorbije weken al enkele tientallen dergelijke boetes uit. Dat er voor en tegenstanders van de fietszone in Kortrijk zijn, hoeft niet gezegd. Vooral op sociale media lopen de gemoederen vaak snel op. Sinds dinsdag staat ook een petitie online die zich in vrij felle bewoordingen kant tegen het verkeersbeleid in de Guldensporenstad. Een zekere Anthony D. stelt in de beschrijving dat 'Kortrijkzanen er zich kunnen verenigen tegen het huidige wanbeleid'. "Het enige doel van deze nieuwe maatregelen is het vullen van Parko en de stad", klinkt het. De initiatiefnemer stelt ook de verhoogde parkeertarieven en de beperkte parkeertijd aan de kaak. "Dergelijk idioot verkeers- en parkeersplan schrikt bezoekers en toeristen enkel af. Wij eisen dan ook dat men bij het stadsbestuur verstand begint te gebruiken", besluit Anthony D. Op enkele uren tijd werd de petitie al meer dan 650 keer ondertekend. Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) stelt begrip te hebben voor weerstand. "Zeker bij zulke grote veranderingen. Toch gaan we in Kortrijk door. De fietszone blijft sowieso. Andere steden nemen trouwens een voorbeeld aan Kortrijk: in Mechelen is het al beslist, in Aarschot al uitgevoerd en ook Gent toont interesse", zegt de schepen. "Fietszones in centra worden de nieuwe norm." De kritiek op het vernieuwde parkeerbeleid neemt het stadsbestuur volgens de schepen ter harte. "We bekijken wat en waar er eventueel kan worden bijgestuurd. Later deze week volgt daar meer informatie over", besluit de schepen.