Parkeermeters rekenen maanden 17 keer te veel aan

Oostende is onderverdeeld in verschillende parkeerzones. © EFO
Redactie KW

Al maanden betalen automobilisten te veel als ze met de app of per sms parkeergeld vereffenen in Mariakerke. Oorzaak: parkeerbeheerder Streeteo hanteert de duurste tarieven in de goedkoopste zone. Het stadsbestuur reageert ontzet.

Oostende is onderverdeeld in verschillende parkeerzones. De oranje zones (in het centrum) zijn het duurst: 1,4 euro per uur en voor het tweede uur 2,1 euro. Voor de maximumparkeerduur van 2 uur betaal je zo 3,5 euro. Verder van de kern worden de tarieven goedkoper en in Mariakerke is er zelfs een speciaal zomer-winterregime. Tussen 1 april en 1 oktober betaalt men in heel Mariakerke 0,75 euro per uur en in de winterperiode (1 oktober tot 31 maart) slechts 10 cent per uur. Zo staat het toch op de website, de plannetjes en de parkeermeters.

Automatische betaling

Evenwel: in bepaalde goedkope zones hanteert parkeerbeheerder Streeteo al maanden de duurste tarieven. Zo bijvoorbeeld op de Nieuwpoortsesteenweg ter hoogte van home Ensor. De twee parkeermeters 111 en 227 staan in een groene (goedkope) zone. Automobilisten die met munten betalen kunnen ook effectief goedkoop parkeren: voor 10 cent per uur en met een maximum van 11 uur. Maar automobilisten die per sms betalen of de app gebruiken op die parkeermeters, komen automatisch in het dure oranje tarief terecht. In plaats van de geafficheerde 20 cent voor 2 uur, rekent parkeerbeheerder Streeteo 3,5 euro aan. Concreet betekent dat dat men 17,5 keer zoveel betaalt per sms of via de app als met munten. Gebruikers hebben het zelden in de gaten, want de betaling van dat sms- of appverkeer gebeurt vaak automatisch per factuur.

De tijd dat Indigo hier heer en meester was, ligt definitief achter ons

Bij Be Mobile, het bedrijf dat in opdracht van de parkeerbeheerder het geld van het sms-parkeren aanrekent en als ‘tussenschakel’ fungeert is Laurien Godfroid formeel: “In ons systeem staat parkeermeter 111 in een oranje zone en dus wordt daar voor de maximumparkeerduur van 2 uur in totaal 3,5 euro gerekend. We hebben niet doorgekregen dat er andere tarieven zouden gelden.”

Rechtvaardigheid

Bij de stad kan men niet lachen met de zaak. “Compleet onaanvaardbaar”, reageert schepen Björn Anseeuw (N-VA), bevoegd voor het parkeerbeleid. “Indigo is een multinational. We verwachten van zo’n beursgenoteerd bedrijf dat ze hun werk in onze stad zonder enige fout doen. We stellen vast dat dit helemaal niet het geval is. En de Oostendenaar betaalt hiervan het gelag. Dit kan echt niet door de beugel.”

Schepen Björn Anseeuw.
Schepen Björn Anseeuw.© EFO

Björn Anseeuw onderneemt ook actie. “We zullen dit uitspitten en zullen er alles aan doen dat dit ook rechtgezet wordt.” De schepen bedankte Indigo eerder al voor bewezen diensten op de Zeeparking: de stad baat die parking sinds vorig jaar zelf uit. “De tijd dat Indigo hier heer en meester was en dat het stadsbestuur slaafs volgt, ligt definitief achter ons.” Het maandenlang aanrekenen van een 17-voudig tarief is voor Anseeuw een principiële zaak: “Het is een specifieke materie, maar we zullen deskundigen aanstellen om dit uit te zoeken tot op het bot. We zullen kost noch moeite sparen om rechtvaardigheid te laten zegevieren.” Oostende passeert bij Indigo/Streeteo echter ook langs de kassa: van Indigo/Streeteo vloeide twee jaar terug 1,46 miljoen euro en vorig jaar 1,27 miljoen euro naar de stadskas om het parkeren op de openbare weg te mogen organiseren. Bij Streeteo was men niet bereikbaar voor commentaar.

(EFO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier