Parkeerbeleid wordt eenvoudiger en duidelijker voor gebruiker en toezichter

Schepen Dirk De Poortere wil toeristen richting randparkings sturen.© LC
Schepen Dirk De Poortere wil toeristen richting randparkings sturen.© LC
Paul Bruneel

Het parkeerbeleid in Middelkerke wordt onder handen genomen en een van de prioriteiten in het nieuwe parkeerplan is; alles eenvoudiger en vooral duidelijker maken voor zowel de gebruiker als de toezichter.

“Er valt heel wat te sleutelen aan het huidige parkeerbeleid in de gemeente”, zegt schepen voor Mobiliteit Dirk De Poortere (lijst Dedecker). “Het is nodig dat we een fikse inhaalbeweging maken. Tegen het einde van dit jaar moet alles volledig op punt staan en kunnen we van start gaan met het aangepaste parkeerplan.”

Dirk De Poortere is in dat geval de juiste man op de juiste plek, hij was jarenlang lid van het Middelkerkse politiekorps en vooral bezig met de mobiliteit in de gemeente.

“Net zoals op vele andere plaatsen, kampen we in Middelkerke met parkeeroverlast, vooral tijdens zomerse hoogdagen en andere drukke momenten. Ik ben er van overtuigd dat mits een ander parkeerbeleid en een aantal aanpassingen dit probleem voor een groot deel kan worden opgelost”, zegt Dirk De Poortere.

meer rotatie

“We zijn momenteel in eerste instantie bezig met te onderzoeken hoe de parkeerlast op die drukke momenten kan worden verminderd, welke parkeersystemen er kunnen worden gebruikt en hoe de tarieven eenvoudiger kunnen.”

Het nieuwe parkeerbeleid omvat heel wat punten, maar in een eerste fase is het de bedoeling om het kortparkeren in de winkelstraten te optimaliseren door het creëren van shop & go-plaatsen.

Dat is het geval in de Kerk- en de de Smet de Naeyerstraat en de Leopoldlaan. “We willen de rotatie in de rode zone, die behelst de winkelstraten en de zijstraten naar de Zeedijk toe, verhogen en de parkeerduur tot maximum 1 uur beperken. Op de shop & go-plaatsen zal het mogelijk zijn om een half uur gratis te parkeren, zeg maar de duur om de boodschappen te doen”, zegt de schepen. In de groene zone, de andere straten ten Noorden van de Westende- en de Oostendelaan zal moeten betaald worden tijdens de weekends en de feestdagen, maar ook voor de wijken, ten Zuiden van de Oostende- en Westendelaan komt er een verandering. Daar wordt overal blauwe zone ingevoerd om te vermijden dat de parkeerdruk daar te hoog wordt.

bewonerskaarten

“We willen de bezoekers ertoe bewegen om te kiezen voor de randparkings, zoals de randparking aan de Ijzerlaan waar meer dan 400 parkeerplaatsen zijn en de parking aan de Klein Kasteelstraat”, zegt de schepen. “In de residentiële zones wordt het toeristisch parkeren ontmoedigd en vanaf 1 juli 2021 worden de bewonerskaarten digitaal afgeleverd. De toegang tot de Zeedijk zal worden geregeld door camera’s met nummerplaatherkenning. Wildparkeerders in verboden zones zullen zich ook vlugger mogen verwachten aan een boete.”

(PBM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier