Wie de overweg nog eens wil kruisen, doet dit beter zo snel mogelijk. Want Infrabel zal de overweg in de Duifhoekstraat permanent sluiten op vrijdag 14 december. "Deze overweg is een zeer gevaarlijk punt voor landbouw- en vrachtverkeer door de korte bochten", klinkt het bij de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen.
...

Wie de overweg nog eens wil kruisen, doet dit beter zo snel mogelijk. Want Infrabel zal de overweg in de Duifhoekstraat permanent sluiten op vrijdag 14 december. "Deze overweg is een zeer gevaarlijk punt voor landbouw- en vrachtverkeer door de korte bochten", klinkt het bij de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. Infrabel is al langer bezig met de systematische afbouw van het aantal spoorwegovergangen in ons land. Dit om het aantal ongevallen ter hoogte van de overwegen te verminderen. En vanaf vrijdag 14 december is dat dus ook het geval in de Duifhoekstraat. Het gebeurde in het verleden al meermaals dat vrachtwagenchauffeurs die richting Sapa moeten, zich lieten misleiden door hun gps. Daardoor kwamen ze al eens vast te zitten ter hoogte van de spoorwegovergang. Uiteraard leed dat telkens tot gevaarlijke toestanden, waardoor het treinverkeer al moest worden stilgelegd.Er stond nochtans een groot bord om de vrachtwagenchauffeurs te waarschuwen, maar dat bood geen garanties. "Infrabel heeft ons van de beslissing op de hoogte gebracht dat men de overweg zal sluiten", zegt schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). "Deze keuze kadert in het veiligheidsbeleid van Infrabel. Het gemeentebestuur heeft enkele voorstellen gedaan om op noodzakelijke plaatsen alternatieven en aanpassingen te voorzien."Als alternatief voorziet Infrabel erin om op de noodzakelijke plaatsen langs de Spoorwegstraat de afsluitingen te verplaatsen om zo voldoende wegbreedte te creëren. Er komen ook twee uitwijkstroken.Een goeie zaak voor de treinen, maar een doorn in het oog van de bewoners van de Duifhoekstraat en de Spoorwegstraat. "De buurt zal hier veel hinder van ondervinden. Ik stond direct op de platse, nu moet ik via de Spoorwegstraat, Hazelstraat, Bollestraat en Kortemarkstraat rijden. Een enorme ommetoer", zucht buurtbewoonster Astrid Deboot. "Ook de kinderen die naar school moeten zullen hier hinder van ondervinden, net als de mensen uit onze buurt die met de fiets naar hun werk in Roeselare rijdenDaarbovenop moeten ze nu via de tunnel en de gevaarlijke Statiestraat fietsen. Zo'n vijftig gezinnen zijn de dupe van deze beslissing.""Er werd ons nochtans voor de verkiezingen beloofd dat er overleg zou komen over de situatie aan de overweg. Maar dat blijkt dus een valse belofte te zijn geweest. Nu zijn de verkiezingen voorbij, is de beslissing genomen en moeten wij de nieuwe situatie maar verteren. Er zal toch niets meer aan te doen zijn..." Mobiliteitsschepen Steven Bogaert reageert: "Ik begrijp dat dit vervelend is voor de buurtbewoners. Iedere verandering vraagt een aanpassing. Maar dit is een eenzijdige beslissing van Infrabel en niet van het gemeentebestuur. Het is Infrabel te doen om de veiligheid, die moet ten allen tijde primeren."