Oranje deelfietsen vervangen groene in Kortrijk en Kuurne

Sinds donderdag zijn de oranje fietsen overal in het straatbeeld te vinden. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

De afgelopen drie jaar had Stad Kortrijk een deal met Mobit, die de stad van de ondertussen bekende groene deelfietsen voorzag. Sinds vandaag (donderdag) zijn die echter uit het straatbeeld verdwenen. In de plaats komen de oranje fietsen van Donkey Republic. Het grote verschil met hun groene tegenhangers is dat je ze niet zo maar overal kan achterlaten. De kostprijs blijft grotendeels gelijk, maar een nieuw account aanmaken is nodig.

Sinds donderdag 4 juni is het nieuwe deelfietsensysteem Donkey Republic actief in Kortrijk en Kuurne. De fietsen van Donkey Republic zijn net zoals die van Mobit gemakkelijk te gebruiken met behulp van de app op je smartphone. Een groot verschil met het vorige systeem is dat je de fiets niet zomaar overal kan sluiten en achterlaten. Donkey Republic werkt met drop on/off zones. Het ontlenen en terugbrengen van fietsen kan enkel in die zones.

Geen zwervers meer

“Maar dat zijn er zo veel in Kortrijk, dat mensen dat amper zullen merken”, aldus de Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). “We wilden vooral vermijden dat de fietsen gaan zwerven. Of dat er vier of vijf fietsen achter blijven ergens in een woonwijk, zoals nu vaak het geval is. De zogenaamde zones zijn allemaal voorzien van een fietsenstalling. Het systeem zal dus overlast voorkomen.” In het centrum van de stad liggen de zones amper 150 meter uit elkaar. Wie naar de deelgemeenten fietst, heeft iets minder opties. “Daar kozen we vooral voor populaire plaatsen, zoals Heule Plaats.”

In Kortrijk zullen 200 deelfietsen beschikbaar zijn, in Kuurne 20. Fietsen die in Kortrijk opgepikt worden, kunnen in Kuurne in de drop-off zones terug achtergelaten worden, en omgekeerd. “We merkten dat meer en meer van die groene fietsen achter bleven net voor de grens met Kuurne”, aldus burgemeester Francis Benoit.

“Onder de brug over de R8 bijvoorbeeld, kon je er altijd wel een paar terugvinden. Ik ben dan ook blij dat wij samen met Kortrijk op de kar gesprongen zijn. Dat er ezels op staan is gewoon een gelukkig toeval (lacht).” “De locaties van de drop-off zones worden geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig”, belooft schepen Weydts.

Vijftien minuten gratis

Alle fietsen kregen een originele naam. Vaak gaat het om namen die naar bekende Kortrijkzanen verwijzen zoals Marcel (Kint), Johny (Turbo), …”Eigenlijk verandert er weinig voor de huidige gebruikers. Dit systeem is even gebruiksvriendelijk en betaalbaar.

Schepen Axel Weydts deed al even voor hoe je best zo een fiets reserveert.
Schepen Axel Weydts deed al even voor hoe je best zo een fiets reserveert.© AN

De prijs is ongeveer hetzelfde als die van de groene fietsen. Wie wil overstappen kan zijn account bij Mobit met twee simpele klikken opzeggen. Alle restwaarde en je waarborg worden netjes terug gestort. En dan maak je simpelweg een nieuw account aan bij Donkey Republic.” Hier en daar kan je op dit moment nog een groene fiets spotten in de stad, maar die zullen snel verdwijnen, belooft de schepen.

Het eerste jaar zijn de eerste 15 minuten fietsen gratis. Een half uur kost je een euro, een uur twee euro. Voor negen en achttien euro per maand kan je respectievelijk één of twaalf uur onbeperkt gebruik maken van de oranje fiets binnen de operationele zone. Stadsmedewerkers mogen gratis gebruik maken van de deelfietsen.

Al 35.000 ritten

Het ophalen en herverdelen van de fietsen zal gebeuren met een elektrische fiets met aanhangwagen. “In eerste instantie zal het bedrijf daar zelf voor instaan. Maar op termijn is het de bedoeling dat er met lokale partners gewerkt wordt. Denk maar aan Mobiel bijvoorbeeld. Hetzelfde geldt trouwens voor herstellingen”, aldus de schepen.

Kortrijk startte al in 2017 met een proefproject voor deelfietsen. “Het grote succes toonde aan dat er vraag was naar een dergelijk systeem bij Kortrijkzanen”, aldus de schepen. “Ondertussen gebeuren er 35.000 ritten per jaar met de deelfietsen. Daarom kozen we ervoor om het project verder te zetten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier