Opvallende verschuivingen in verkeerscijfers 2020 in politiezone RIHO

© BELGA
© BELGA
Redactie KW

De coronacrisis heeft het voorbije jaar een grote invloed gehad op het verkeer binnen de politiezone Riho. Het aantal zware ongevallen is gedaald, maar bij de vier dodelijke ongevallen was er telkens een zwakke weggebruiker bij betrokken. “Tijdens de coronacrisis zochten meer en meer mensen naar een ander vervoersmiddel.”

RIHO, de politiezone waaronder Roeselare, Izegem en Hooglede vallen, maakte de verkeerscijfers van 2020 bekend. Daaruit blijkt dat er zich het afgelopen jaar enkele opvallende verschuivingen op de weg hebben voorgedaan.

“Corona heeft duidelijk ook een grote invloed op het verkeer. Door de maatregelen rond de pandemie zijn de nachtelijke verplaatsingen grotendeels weggevallen. Heel wat mensen moesten ook telewerken waardoor hun wagen thuis in de garage bleef. Het woon-werkverkeer is erg verminderd”, aldus Curd Neyrinck, korpschef van de politiezone RIHO.

Massaal fietsen en wandelen

Hij merkt dat heel wat mensen vooral tijdens de weekends voor een ander vervoermiddel kiezen. “Het voorbije jaar werd er massaal gefietst en gewandeld. Dat is zelf te merken aan de verkeerscijfers. Wanneer er zich een ongeval voordeed, was er vaak een zwakke weggebruiker bij betrokken. De weekendongevallen dalen niet, terwijl er eigenlijk quasi geen uitgaandersverkeer was. In het weekend gebeurden er echter meer ongevallen met zwakke weggebruikers.”

De politiezone stelde in 2010 de doestelling om binnen de tien jaar het aantal verkeersdoden te doen halveren. “Enkel in 2020 is dat niet gelukt. In 2010 waren er vijf, nu waren er vier. Opvallend, het ging telkens om zwakke weggebruikers.”

Opkomst van de elektrische fiets

Slechts een van die ongevallen gebeurde langs de Rijksweg, de drukste weg die door de politiezone loopt waar er in het verleden meermaals zware ongevallen gebeurden. Fietser Geert Vermander werd in juli aangereden toen hij ter hoogte van de Koestraat de ringweg wou oversteken. Inmiddels werd de oversteek aan de Koestraat afgesloten.

Een fenomeen dat de voorbije jaren opdook is het gebruik van een elektrische fiets. Ook binnen de politiezone RIHO merkt men dat het vervoersmiddel alsmaar meer aan populariteit wint en dat zeker bij oudere mensen.

Gevaarlijke situaties

“Veel mensen hebben al lang niet meer gefietst en halen plots met hun elektrische fiets snelheden tot bijvoorbeeld 25 km/uur. Iedereen moet echt beseffen dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen.” De politiezone hoopt dit najaar te kunnen starten met het geven van lessen voor mensen die met een elektrische fiets willen rijden.

“Het is de bedoeling dat we een parcours ontwikkelen en daarmee naar de mensen toestappen. We zouden graag voormalige politiemensen inschakelen om de mensen les te geven over het rijden met een elektrische fiets. Dit initiatief loopt in samenwerking met de vzw Verkeersveilig West-Vlaanderen waarvan de gouverneur voorzitter is.”

Naast de vele ongevallen met fietsers merkt de korpschef ook dat alcohol, drugs en overdreven snelheid nog vaak aan de basis liggen van ongevallen. Het voorbije jaar werd op 514 plaatsen in de politiezone geflitst. 236 werd de auto, de gekende ‘ADO’, ingeschakeld, 278 werd de flitsvuilbak langs de weg geplaatst.

Stilvallen van nachtelijke leven

“Een opvallende vaststelling is dat er meer rijbewijzen ingetrokken worden wanneer er met de vuilbak wordt gecontroleerd”, aldus de korpschef. Het aantal snelheidsovertredingen langs de Rijksweg, gemeten met een onbemande camera, lag in 2020 historisch laag.

“Het stilvallen van het nachtelijke leven zal daar ongetwijfeld iets mee te maken hebben.” Ook het aantal roodlichtrijders langs de Rijksweg is gedaald, maar dat is te wijten dat er niet overal telkens een camera werd geïnstalleerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier