Een opvallend cijfer volgens burgemeester Jos Sypré (CD&V) zijn de inbraakcijfers. Het totaal aantal inbraken is sinds 2014 gedaald met 66%. Gedurende de uren van doven, zijn de inbraken in 2017 en 2018 zelfs gereduceerd tot nul. Het doven van de openbare verlichting zorgt niet voor meer inbraken, integendeel! Ook het aantal nachtelijke verkeersongevallen is quasi gelijk.

Schepen Jan Vanassche (GROEN) licht toe dat het doven een daling betekent van het energieverbruik met 28%. Dit komt neer op een besparing van een kleine 50.000 euro per jaar. Ook het effect op de CO2 uitstoot is aanzienlijk.

Volgens schepen van nutsvoorzieningen Claudio Saelens (CD&V) zal de gemeente versneld led-verlichting plaatsen. De led-armaturen zullen in de toekomst allemaal individueel van op afstand stuurbaar zijn. Dit biedt heel wat nieuwe mogelijkheden waar we in de evaluatie rekening mee houden.

Het invoeren van led-verlichting zal de gemeente ook helpen om het Burgemeestersconvenant verder in te vullen zodat er een aanzienlijke CO2 reductie kan worden gerealiseerd , aldus schepen Vanassche.

Er werd ook een enquête gehouden bij de inwoners van Beernem: 115 inwoners hebben hierop gereageerd. De meningen zijn uitéénlopend. Een beperkte groep wenst dat de verlichting terug wordt aangestoken als vroeger. De grote meerderheid is akkoord of vraagt een bijsturing.

Rekening houdend met de evaluatie en de bevraging bij onze bewoners wordt volgende bijsturing gedaan. Hierbij maken we een onderscheid tussen onze hoofdwegen en alle andere wegen. Hoofdwegen en verbindingswegen tussen woonkernen, hier wordt prioritair ledverlichting geplaatst. Vanaf de technologie het toelaat zal de verlichting op deze wegen tussen 23u.30 en 4u.30 niet meer gedoofd, maar gedimd worden.

We plaatsen tegen 2030 overal ledverlichting op alle andere wegen. Vanaf het moment dat het technisch mogelijk is, zal deze worden gedimd tussen 22u. en 23u.30 naar een lagere verlichtingsklasse. Het principe van doven tussen 23u.30 en 4u.30 blijft op de andere wegen behouden.

Het college is er van overtuigd dat deze bijsturing bijzonder evenwichtig is, rekening houdt met de evaluatie en bevraging bij de inwoners, zonder afbreuk te doen op de principes van energiebesparing en CO2-reductie.

Een opvallend cijfer volgens burgemeester Jos Sypré (CD&V) zijn de inbraakcijfers. Het totaal aantal inbraken is sinds 2014 gedaald met 66%. Gedurende de uren van doven, zijn de inbraken in 2017 en 2018 zelfs gereduceerd tot nul. Het doven van de openbare verlichting zorgt niet voor meer inbraken, integendeel! Ook het aantal nachtelijke verkeersongevallen is quasi gelijk.Schepen Jan Vanassche (GROEN) licht toe dat het doven een daling betekent van het energieverbruik met 28%. Dit komt neer op een besparing van een kleine 50.000 euro per jaar. Ook het effect op de CO2 uitstoot is aanzienlijk. Volgens schepen van nutsvoorzieningen Claudio Saelens (CD&V) zal de gemeente versneld led-verlichting plaatsen. De led-armaturen zullen in de toekomst allemaal individueel van op afstand stuurbaar zijn. Dit biedt heel wat nieuwe mogelijkheden waar we in de evaluatie rekening mee houden.Het invoeren van led-verlichting zal de gemeente ook helpen om het Burgemeestersconvenant verder in te vullen zodat er een aanzienlijke CO2 reductie kan worden gerealiseerd , aldus schepen Vanassche.Er werd ook een enquête gehouden bij de inwoners van Beernem: 115 inwoners hebben hierop gereageerd. De meningen zijn uitéénlopend. Een beperkte groep wenst dat de verlichting terug wordt aangestoken als vroeger. De grote meerderheid is akkoord of vraagt een bijsturing.Rekening houdend met de evaluatie en de bevraging bij onze bewoners wordt volgende bijsturing gedaan. Hierbij maken we een onderscheid tussen onze hoofdwegen en alle andere wegen. Hoofdwegen en verbindingswegen tussen woonkernen, hier wordt prioritair ledverlichting geplaatst. Vanaf de technologie het toelaat zal de verlichting op deze wegen tussen 23u.30 en 4u.30 niet meer gedoofd, maar gedimd worden.We plaatsen tegen 2030 overal ledverlichting op alle andere wegen. Vanaf het moment dat het technisch mogelijk is, zal deze worden gedimd tussen 22u. en 23u.30 naar een lagere verlichtingsklasse. Het principe van doven tussen 23u.30 en 4u.30 blijft op de andere wegen behouden.Het college is er van overtuigd dat deze bijsturing bijzonder evenwichtig is, rekening houdt met de evaluatie en bevraging bij de inwoners, zonder afbreuk te doen op de principes van energiebesparing en CO2-reductie.