Oostendse luchthaven opent vernieuwde apron voor privévliegtuigen

Gedeputeerde Franky De Block, ceo van de luchthaven Marcel Buelens en voorzitter van de LOM Oostende-Brugge Peter Caset (v.l.n.r.) openen de vernieuwde apron 3. © HH
Redactie KW

Op de luchthaven van Oostende werd de vernieuwde apron 3 geopend, dat is de ‘parking’ voor privévliegtuigen.

Een apron is de ‘tarmac’, de parking als het ware, waar de vliegtuigen kunnen worden opgesteld alvorens ze via taxibanen naar de startbaan taxiën. De capaciteit van een luchthaven wordt afgemeten in het aantal vierkante meters apron. Oostende heeft drie aprons, goed voor zo’n 20 ha: apron 1 is voor cargo en logistieke toestellen en werd zo’n 15 jaar geleden vernieuwd in beton. Die bevindt zich aan de kant van de Rolbaanstraat. Apron 2 is die voor de passagierstoestellen en apron 3 is bedoeld voor de kleinere privévliegtuigen.

“Die was dringend aan vernieuwing toe”, vertelt ceo Marcel Buelens van Ostend-Bruges International Airport. “Er waren barsten, en groeide onkruid tussen… De Luchthavenontwikkelingsmaatschappij (LOM) Oostende-Brugge, het orgaan van de Vlaamse overheid dat de luchthaveninfrastructuur beheert, heeft apron 3 helemaal laten afgraven, de riolering laten vernieuwen en vervolgens een nieuwe laag asfalt gelegd. De werken duurden zes maanden. Een moeilijke periode omdat de privétoestellen moesten uitwijken naar apron 2, verder gelegen van het clubhuis van Noordzee Vliegclub en met meer veiligheidsmaatregelen.”

“Privéjets aantrekken”

In totaal werd 2,5 miljoen euro geïnvesteerd in de 4 ha grote apron. In totaal beschikt de Oostendse luchthaven over zo’n 20 ha apron. “Het is 35 jaar geleden dat deze apron nog vernieuwd werd”, aldus Marcel Buelens. “We willen het gebruik van privétoestellen promoten aan de Belgische kust. Nu wordt nogal eens uitgeweken naar het Franse Le Touquet. Maar ook Oostende en omgeving hebben heel wat te bieden. We willen ook investeren in de infrastructuur om de gebruikers van privéjets in alle rust en comfort te ontvangen. De interesse is alvast groot.”

Ook de vernieuwing van apron 2 staat op de planning van de Vlaamse overheid, maar het is nog niet bekend voor wanneer. Die zal dieper moeten worden uitgegraven dan apron 3 omdat de veel zwaardere passagiersvliegtuigen er moeten staan.

(HH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier