Oostende onderzoekt hoe verkeerschaos op topdagen ingedijkt kan worden

Tot driedubbel geparkeerde auto's op de hellingen naar de zeedijk waren geen uitzondering zondag. En de bijhorende boetes ook niet. © PETER MAENHOUDT
Hannes Hosten

De kust beleefde in het hemelvaartweekend alweer een toeristisch topweekend. Maar helaas ook met alweer verkeerschaos in Oostende. Er stonden files in het centrum en aan het Kursaal moest de politie het verkeer regelen.Ondertussen stonden twee verdiepingen van de NMBS-parking aan het station leeg. “We onderzoeken hoe we het oude stadscentrum tijdelijk af kunnen sluiten op piekmomenten”, zegt mobiliteitsschepen Björn Anseeuw (N-VA).

Het hemelvaartweekend was zonder meer een topper aan de kust. “Het was een verlengd weekend, met goede weersvoorspellingen, die ook uitkwamen. Dat zijn alle ingrediënten voor een topweekend”, vat directeur Peter Craeymeersch van Toerisme Oostende het samen. “De hotels waren zo goed als volzet. Ik hoorde dat een hotel zaterdagavond na 23 uur nog 23 mensen over de vloer kreeg om te vragen of er nog een kamer beschikbaar was.”

Files in centrum

“Exacte cijfers zijn er nog niet. Maar de verlengde weekends van Hemelvaart en Pinksteren, 21 juli, 15 augustus… dat zijn de topdagen voor de kust. Vorig jaar was onze absolute topper zondag 1 juli met 48.000 dagtoeristen. Je mag zeggen dat we op die topdagen in Oostende 30.000 tot 48.000 dagtoeristen mogen verwelkomen. In het voorbije weekend moeten we daar ook tussen gezeten hebben. Of dat ook in het komende Pinksterweekend het geval zal zijn, is nog moeilijk te zeggen. Er is minder goed weer voorspeld en het zou kunnen dat de mensen nog de laatste voorspellingen afwachten”, denkt Craeymeersch.

We moeten mensen meer en beter leiden naar vrije parkeerplaatsen – schepen Björn Anseeuw

De toeristenstroom heeft ook een keerzijde en veroorzaakte de intussen klassieke verkeersproblemen in Oostende. Hoewel heel wat wagens op de Oosteroever geparkeerd stonden en de overzetboten naar het centrum afgeladen vol zaten, stonden toch ook weer auto’s massaal aan te schuiven in het centrum en moest de politie het verkeer regelen ter hoogte van het Kursaal. Op de hellingen naar de Albert I-promenade stonden auto’s soms in drie rijen geparkeerd. Heel wat foutparkeerders werden beboet, al zijn daar ook nog geen exacte cijfers over. Volgens schepen Anseeuw was dat niet meer of minder dan op andere erg drukke dagen. “Er zijn geen instructies gegeven om strenger of minder streng op te treden tegen foutparkeerders”, zegt hij.

Strandparking

“Op vlak van verkeer en mobiliteit was het geen uitzonderlijk weekend. Wat we wel vaststellen, is dat heel wat automobilisten, tegen beter weten in, het stadscentrum inrijden, ook al geven de borden duidelijk aan dat de parkings in het centrum volzet zijn. Zinloos natuurlijk. Zeker als je weet dat er op datzelfde ogenblik twee verdiepingen van de NMBS-parking aan het station leegstonden”, benadrukt Anseeuw.

Het leek wel een zomerse topdag afgelopen zondag met een propvol strand in Oostende.
Het leek wel een zomerse topdag afgelopen zondag met een propvol strand in Oostende.© Peter Maenhoudt

De Strandparking, de parking op de voormalige ferryterminal achter het station, kan meer dan 2.000 wagens aan, maar was in het hemelvaartweekend niet geopend. “Dit terrein ligt in havengebied en is niet ingericht als parking. Het is ook niet onze bedoeling er een reguliere parking van te maken. Daarom openen we de Strandparking niet permanent”, verduidelijkt Björn Anseeuw. “Het is een overgangsmaatregel in afwachting van onze nieuwe randparkings. Met Oostende voor Anker was de Strandparking wel open, maar afgelopen weekend inderdaad niet. We willen nu wel afspraken maken voor de hele zomer. En daarna zien we wel weer.”

Meer signalisatie

Zoals bekend is het stadsbestuur van plan om nieuwe randparkings te bouwen aan ‘t Bosje en in de buurt van de Verenigde-Natieslaan. Maar die zullen nog enkele jaren op zich laten wachten. Wordt het intussen verkeerschaos in Oostende telkens we een vrije dag hebben met mooi weer? “Ik leer hier vooral uit dat we mensen nog meer en beter moeten leiden naar vrije parkeerplaatsen, bijvoorbeeld aan het station. Meer en betere parkeergeleiding en signalisatie is absoluut nodig”, concludeert schepen Anseeuw.

Aanschuiven ter hoogte van het Kursaal, het is vaste kost op topdagen in Oostende.
Aanschuiven ter hoogte van het Kursaal, het is vaste kost op topdagen in Oostende.© PETER MAENHOUDT

Toch overweegt het stadsbestuur ook hardere maatregelen om de verkeerschaos in het stadscentrum op piekmomenten een halt toe te roepen. “Concreet betekent dit dat we aan het onderzoeken zijn op welke manier we het oude stadscentrum tijdelijk kunnen afsluiten voor het verkeer op piekmomenten. Met ander woorden, de parkeergeleiding zou dan niet langer vrijblijvend zijn.”

Kapellebrug blijft dicht voor autoverkeer

De Kapellebrug in Oostende gaat niet meer open voor doorgaand autoverkeer. Dat bevestigt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw.

De Kapellebrug is momenteel afgesloten voor werkzaamheden aan de tramsporen en dat blijkt geen slechte zaak voor het verkeer. “We stellen vast dat het afsluiten van de Kapellebrug voor doorgaand autoverkeer geen noemenswaardige impact heeft op de verkeersdoorstroming op de Vindictivelaan”, zegt de schepen. “Maar bovenal is de huidige situatie een stuk eenvoudiger en veiliger voor de fietsers ter hoogte van het kruispunt van de Leopold III-laan en de Graaf de Smet de Naeyerlaan. Dus kies ik er resoluut voor om het daar voor fietsers vlotter en veiliger te maken. Maar aan de brug op zich veranderen we niets. De twee parkeerplaatsen op de brug, om de jachten te bevoorraden, blijven toegankelijk.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier