In Oostende stelt de firma Flash, intussen omgedoopt tot Circ, sinds het eerste weekend van mei 500 deelsteps ter beschikking. Ze groeiden de voorbije maand uit tot een succesvol vervoermiddel, waarmee in de maand mei liefst 30.000 ritten werden gereden.
...

In Oostende stelt de firma Flash, intussen omgedoopt tot Circ, sinds het eerste weekend van mei 500 deelsteps ter beschikking. Ze groeiden de voorbije maand uit tot een succesvol vervoermiddel, waarmee in de maand mei liefst 30.000 ritten werden gereden. In Brussel zijn de deelsteps al langer in gebruik en wekken ze ondertussen ook heel wat wrevel op. De autopeds worden na gebruik argeloos achtergelaten, waardoor ze de doorgang verhinderen voor voetgangers en fietsers, vooral op populaire bestemmingen. De Brusselse gemeenten bekijken daarom op welke plaatsen je ze niet meer achter mag laten. Als dat toch gebeurt, zouden de verhuurbedrijven beboet worden.In Oostende is dat helemaal niet aan de orde. "Wij hebben dat probleem niet. Ons reglement bevat een aantal exploitatievoorwaarden en die volgen wij dagelijks op", zegt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw. "Dat geeft ons de kans om op het openbaar domein genoeg steps te plaatsen om te voldoen aan de vraag, maar nooit te veel. Zo is er ook minder kans dat er ongebruikte steps op straat staan.""Het gebeurt wel eens dat er een step tegen een gevel blijft staan, maar met fietsen heb je dat ook. De wegcode laat zelfs toe om motoren op het fietspad te parkeren. Ik denk dat ze in Brussel meer laissez-faire gestart zijn dan bij ons. Maar wij spelen heel kort op de bal. Zo kwam er één keer een vraag, van de NMBS, om niet meer toe te laten dat de steps in het station, onder meer op de perrons, worden geparkeerd. In een kwartier was dat geregeld", vertelt Anseeuw. "De app maakt het nu onmogelijk om je rit af te sluiten in het station. De rekening blijft dus oplopen als je de step daar parkeert, waardoor je verplicht wordt om terug te rijden naar een plaats waar je wel mag staan met de deelstep. Het station en de strekdammen zijn trouwens de enige plaatsen in Oostende waar je de steps niet mag achterlaten.""Ik stel vast dat de de Oostendenaars de steps op een goede manier gebruiken. Zoals wij met het systeem begonnen zijn, zijn we een voorbeeld voor veel andere steden", klopt de schepen zichzelf op de borst. "Dan heb ik het niet alleen over het stadsbestuur, maar ook over de Oostendenaars zelf.""Nu vrijdag beslissen we met het schepencollege normaal om het aantal steps bij Circ op te trekken van 500 naar 750. Vanaf zaterdag kunnen zij dan dat aantal plaatsen, maar als het minder goed weer is, zullen ze dat niet doen. In het weekend staan er nu al iets meer dan in de week. Het aantal wordt echt aangepast aan de situatie. Het stadsbestuur verdient trouwens niets aan de deelsteps. De winst voor de stad, dat is de nieuwe mobiliteitsoplossing. De steps kosten ons niets, maar brengen ook niets op. Maar het succes overstijgt alle verwachtingen", besluit Anseeuw.