Ook Ieperse Dikkebusseweg in nieuw kleedje

Ives Goudeseune en Philip Bolle in de Dikkebusseweg ter hoogte van de Reinaartstraat. (foto TOGH)
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Er komt schot in de herinrichting van de Dikkebusseweg. Er werd een ontwerpplan gemaakt waarover de buurtbewoners en handelaars hun mening kunnen geven tijdens een infomarkt. In het ontwerpplan staan alvast plannen van een parkeerhaven, een snelheidsremmende poort en fietssuggestiestroken.

Het Agentschap Wegen en Verkeer en stad Ieper plannen rioleringswerken in de Dikkebusseweg over het gedeelte tussen de Frezenbergstraat en de spoorweg. Samen met de werken komen er nieuwe voetpaden, parkeerstroken én rijbaan. Het eerste ontwerpplan is klaar en zal besproken worden op de informatiemarkt voor bewoners en handelaars. Die vindt plaats op woensdag 3 april, waarbij men tussen 16 uur en 20 uur doorlopend kan langskomen in dienstencentrum ‘t Hofland.

“De huidige rijbaan is op bepaalde plaatsen in slechte staat”, zegt schepen van Openbaar Domein Ives Goudeseune (SP.A). “Ook het zicht bij het uitrijden van de kruisende straten is beperkt. Dat zullen we bij de heraanleg optimaliseren.”

Parkeerplaatsen

De Dikkebusseweg is niet alleen een veel gebruikte en belangrijke invalsweg, er zijn ook veel bewoners en handelaars. Zij willen vooral dat er zo veel mogelijk parkeerplaatsen behouden blijven. De grote vraag is dan ook of er aan weerszijden parkeerstroken komen. “In de huidige toestand zijn op bepaalde plaatsen ook geen parkeerstroken aan beide zijden”, nuanceert Ives Goudeseune. “De breedte van het wegdek laat dit niet overal toe. De parkeerstroken willen we zo optimaal mogelijk inrichten, rekening houdende met het zicht bij het uitrijden van de kruispunten en de beschikbare wegbreedte. Er komt een bijkomende parkeerhaven in de Hommelhofstraat.”

De uitvoering van de werken staat gebudgetteerd voor 2021

Een pijnpunt in de Dikkebusseweg is het ontbreken van fietspaden. Vorig jaar formuleerde de Fietsersbond al een advies over de Dikkebusseweg met onder meer eenrichtingsverkeer vanaf de Capucienenstraat en eenzijdig parkeren. “We willen het bestaande profiel – rijweg, met twee parkeerstroken – gebruiken”, klinkt het in het advies. “Daarbij gaan we voor twee fietssuggestiestroken en het invoeren een snelheidsbeperking van 30 km per uur vanaf het einde van het fietspad aan de Reinaartstraat. Na terugkoppeling met inwoners kwamen we zo tot een ander scenario: eenzijdig parkeren en de aanleg van twee aanliggende fietspaden tussen de Reinaartstraat en Capucienenstraat, een stop op de Dikkebusseweg waarbij de Capucienenstraat een voorrangsweg wordt en het invoeren van het snelheidsregime van 30 km per uur vanaf de Capucienenstraat.”

Snelheidsremmende poort

Wat de fietspaden tot de Reinaartstraat betreft volgt het ontwerpplan alvast de visie van de Fietsersbond. “In het eerste gedeelte, vanaf de bebouwde kom tot Reinaartstraat, zijn vrijliggende enkelrichtingsfietspaden voorzien”, zegt Ives Goudeseune. “Voor het overige gedeelte werd onderzocht of fietspaden mogelijk zijn. Dubbelrichtingsfietspaden zijn geen optie gezien de vele garages en kruispunten die mogelijks conflictpunten betreffen.”

Het voorstel van de Fietsersbond om de snelheid op de Dikkebusseweg te beperken door van de Capucienenstraat een voorrangsweg te maken, is voorlopig nog niet opgenomen in het ontwerpplan. Al zijn er wel verkeersremmende maatregelen voorzien. “Ter hoogte van de grens van bebouwde kom, in de nabijheid van de Frezenbergstraat, is in het ontwerpplan een snelheidsremmende poort aangebracht, die het gewijzigde snelheidsregime van 70 naar 50 km per uur accentueert“, zegt Ives Goudeseune. “Verder wordt de rijbaan fysiek en optisch versmald door een smallere rijbaan met fietssuggestiestroken en parkeerstroken in een ander materiaal en door de nog in te passen groenelementen. Hierdoor gaat een gemiddelde bestuurder automatisch trager rijden”.

Met het ontwerpplan is een volgende stap gezet in de realisatie van heraanleg, maar er is nog een lange weg te gaan. “Dit gaat om een Vlaams project betreft en dus moeten we een hele procedure volgen. We hebben al een startnota opgesteld, gevolgd door een projectnota opgemaakt. De uitvoering van de werken staat gebudgetteerd voor 2021, maar afhankelijk van de voortgang van de plannen zal eventueel vroeger worden gestart. Deze werken zullen gefaseerd uitgevoerd worden. Over de concrete duurtijd kunnen we nog geen uitspraken doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier