Ook Groen kritisch voor Parko: “Parkeren in Kortrijk is een zootje”

Alexandra Gjurova aan de vernieuwde Houtmarkt. Haar partij Groen Kortrijk vindt het parkeer- en mobiliteitbeleid in de stad onvoldoende coherent. © GF
Olaf Verhaeghe

Nadat CD&V Kortrijk eerder deze week de huur van het Q-park onder winkelcentrum K in Kortrijk door Parko hekelde, heeft ook Groen Kortrijk weinig mooie woorden over het parkeren in de Guldensporenstad. Ondervoorzitter Alexandra Gjurova dringt aan op een meer doordachte visie: “Wij zijn de goednieuwsshow van de stadscoalitie beu.” Bevoegd schepen en Parko-voorzitter Axel Weydts vindt de kritiek te goedkoop. “Dit is een zoveelste aanval”, zegt hij.

Dinsdag besliste de raad van bestuur van agb Parko over de huur van de ondergrondse parking aan het winkelcentrum K in Kortrijk. Maandag nog voerde oppositiepartij CD&V Kortrijk actie tegen die overeenkomst. “Parko heeft nu 80 procent van de parkings in Kortrijk in handen en heeft zo al een quasi-monopolie“, stelde raadslid Christine Depuydt. “Waarom moet parking K in Kortrijk daar straks nog bijkomen? Deze stap zal volgens ons alleen maar negatieve gevolgen hebben. Jaarlijks zal men ruim 1,5 miljoen euro moeten betalen voor een parking waarvan Parko nooit eigenaar zal worden.”

Ook vanuit het Groen Kortrijk-kamp klinken nu kritische geluiden over het Kortrijkse parkeergebeuren. “Dat Parko er financieel relatief zwak voor staat, is al lang geen geheim meer”, stelt ondervoorzitter Alexandra Gjurova. “Toch blijft men onbezonnen keuzes maken die het budget verder belasten. De huur en exploitatie van parking K en de bouw van de nieuwe garage aan Texture zijn daarvan perfecte voorbeelden.”

“Break-even lukt niet”

De groenen keuren de huurovereenkomst met K in Kortrijk dan ook niet goed. “Die parking is totaal niet interessant: 1 miljoen euro huur per jaar betalen voor een parking die je eigenlijk niet wil, is voor ons onbegrijpbaar”, aldus Gjurova. “Er zijn zoveel andere werkelijke en vooral dringende noden waarover men zich beter zou buigen.”

Alexandra Gjurova van Groen Kortrijk.
Alexandra Gjurova van Groen Kortrijk.© CVE

“Wij vragen ons oprecht af waar de stadscoalitie mee bezig is” – Alexandra Gjurova, Groen Kortrijk

Dat Parko met de exploitatie van de parking onder het winkelcentrum break-even zal kunnen draaien, heeft volgens Groen geen enkele garantie. “Meer nog, wij zijn niet overtuigd dat deze doelstelling gehaald wordt, laat staan gedurende de komende 15 jaar. Bovendien is er geen rekening gehouden met de omzetdaling en bijkomende verliezen die parking Veemarkt zal moeten dragen. Het stadsbestuur wil dus opnieuw extra auto’s aantrekken naar het centrum. Wij vragen ons oprecht af waar men dan mee bezig is.”

“Nul onderzoek naar P Texture”

Ook de bouw van parking Texture kan op weinig begrip rekenen bij de oppositiepartij. “Alweer een vermeende opportuniteit”, stelt de ondervoorzitter. “Los van het financiële aspect, is de ligging verre van ideaal. Er is geen enkel onderzoek gebeurd vooraf naar de nood van een ondergrondse parking op die plaats. Ter vergelijking: vier fietsboxen installeren krijgt een onderzoeksrapport van 35 pagina’s! Men houdt geen rekening met de nieuwe parking Buda, de gratis P&B Wembley en de toekomst op Kortrijk-Weide.”

“De komst van de nieuwe Reepbrug houdt weinig steek en is geen cadeau voor voetgangers. Voor een verbinding met het stadscentrum speel je volgens ons beter de gratis P&B Wembley uit. Twee minuten fietsen van Texture, vijf minuten van de Grote Markt. En je kan er gratis met de bus van en naar het station.”

Kakafonie

Groen Kortrijk is de goednieuwsshow van de stadscoalitie dan ook beu. Volgens Gjurova is het op vlak van parkeren en mobiliteit echt een zootje. “Er is geen doordacht beleid, geen coherente keuzes. De coalitie springt van ene zogezegde opportuniteit op de andere. Een degelijke visie ontbreekt. Wij willen een beleid dat ruimte maakt voor verschillende vervoersmiddelen, een mobiliteit die vlot, veilig en comfortabel is. Nu is het een kakafonie.”

De huur van parking K in Kortrijk en de bouw van de parking Texture dragen daar geen centimeter aan bij. Het kan en moet echt anders”, besluit Alexandra Gjurova.

“K brengt 150.000 euro op”

Schepen van Mobiliteit en Parko-voorzitter Axel Weydts (sp.a) is niet te spreken over de kritiek van de oppositie op het mobiliteitsbeleid van zijn meerderheid. “Dit is een zoveelste gratuite aanval op Parko”, stelt hij. “Men gooit elke keer opnieuw met verwijten op basis van halve waarheden. Sorry, maar als dat oppositie voeren is… Ik vind dat eigenlijk een beetje goedkoop.”

“Wij hebben dinsdag aangetoond dat de huur van parking K in Kortrijk een goede zaak is voor een eengemaakt parkeerbeleid. Daarnaast mag ook een gunstig financieel resultaat verwacht worden”, aldus Weydts. “Er hoeft geen extra personeel bij te komen om de parking draaiende te houden. De autofinancieringsmarge blijft de komende jaren positief en uit onze kosten-batenanalyse blijkt dat parking K in Kortrijk jaarlijks bijna 150.000 euro opbrengt. Wij kennen immers tot op de auto na, het aantal inritten en het aantal abonnees.”

https://twitter.com/AxelWeydts/status/910443785326391296Axel Weydtshttps://twitter.com/AxelWeydts

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
550rich3153600000Twitterhttps://twitter.com1.0

“De onderhoudskost bedraagt 140.000 euro, bovenop de huur van 1 miljoen per jaar en een aantal eenmalige kosten. De baten daarentegen stijgen ruim boven 1,3 miljoen euro uit. Vergeet ook niet dat we dankzij de overname nu ook het eerste uur gratis kunnen aanbieden, toch het meest zichtbare resultaat voor de gebruiker.”

Beter en mooier parkeren

Parko houdt daarnaast ook uitgebreid rekening met de sinds lang geplande parking Texture. “In 2013 al werd het volledige parkeerbeleidsplan uitgetekend en onderbouwd”, stelt de schepen. “Deze laatste nieuwe parking maakt het volledige centrum voor voetgangers bereikbaar vanop maximum 250 meter. Daarnaast moet de bouw ook in de verdere ontwikkeling van de hele omgeving de komende jaren gekaderd worden. Denk maar aan de nieuwe Reepbrug, de woonontwikkeling Buda-eiland en de aanpak van Overleie. Parking Haven verdwijnt, de kaaien worden parkeerarm en op die manier zullen we een mooie promenade van Balthazar tot aan de Broeltorens kunnen aanleggen.”

Ook Groen kritisch voor Parko:
© JVGK

“Ons parkeerbeleid inspireert andere steden en gemeenten, in schril contrast met wat tegenstanders binnen en buiten de gemeenteraad denken” – Axel Weydts, schepen van Mobiliteit en voorzitter van Parko

Weydts benadrukt in deze dat onbezonnen werkmethodes bij Parko uit den boze zijn. “Voor iedere ontwikkeling wordt naast een financiële analyse een volledige rentabiliteitsstudie uitgewerkt. En we houden ook rekening met andere vervoersmiddelen: beide dossiers, zowel K als Texture, omvatten een uitgebreide bewaakte en beveiligde fietsenparking. Het fietsparkeerbeleid ontwikkelt zich zo uitdrukkelijk verder.”

Waardering en awards

“De meningen over het parkeerbeleid van tegenstanders in en buiten de gemeenteraad, staat in schril contrast met wat externe organisaties en steden en gemeenten in binnen- en buitenland daar over denken“, besluit de Parko-voorzitter. “Ons parkeerbeleid inspireert andere steden en gemeenten en stedenzoals Rijsel, St Omer, Antwerpen, Waregem, Oostende, Veurne, Brugge.”

“En ook de prijzenkast van Parko staat ondertussen aardig vol. Zo kregen we in 2014 de Smart City Award van Agoria en Belfius Bank voor Shop & Go en verkoos Unizo ons tot meest ondernemende gemeente in Vlaanderen, eveneens voor Shop & Go. Dit jaar nog kregen we van Agoria de Smart City Award Mobility en heel recent bedacht de Vlaamse Regering ons met de Slim in de stad-prijs. Dat toont volgens mij toch aan dat we in Kortrijk wel degelijk een visie op mobiliteit en parkeren hebben.”

https://twitter.com/AxelWeydts/status/910417365309018112Axel Weydtshttps://twitter.com/AxelWeydts

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
550rich3153600000Twitterhttps://twitter.com1.0

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier