Ontwerp geluidsberm aan Villapark in Waregem goedgekeurd

Redactie KW

Afgelopen dinsdag heeft de Waregemse gemeenteraad het ontwerp van de geluidsberm langs de E17 goedgekeurd. Zo staat het Villapark opnieuw een stap dichter bij de geluidwerende maatregelen die de bewoners al meer dan 30 jaar vragen. “Eerst zien en dan geloven”, klinkt het bij buurtbewoners.

Nadat half april bekend raakte dat de omgevingsvergunning voor de geluidswerende berm er was, heeft de gemeenteraad nu ook het ontwerp goedgekeurd. Fractieleider Michiel Vandewalle van oppositiepartij N-VA/Open Vld greep het punt aan om zijn ongenoegen te uiten over het dossier. “De meerderheid doet hier voortdurend aan aankondigingspolitiek. Als ik de kranten van de afgelopen jaren mag geloven, dan liggen er intussen al één aarden berm en twee geluidsmuren. Ik ben voor de zekerheid even gaan kijken, maar ik vond ze niet terug”, stelt het gemeenteraadslid sarcastisch.

Ook de bewoners van het Villapark wachten al jaren op een structurele oplossing voor het lawaai. “Ik geloof dat er in de jaren ’90 voor het eerst sprake was van een geluidsmuur, maar het blijft duren”, vertellen Raf Castelain en Martine Demeulemeester. Het koppel woont in de Galgewegel, op het dichtste punt bij de E17. “In 2014 is de provincie eens metingen komen uitvoeren. Rond 8 uur lag het gemiddelde op 80 decibel. Bij eigen metingen liep het zelfs op tot 96 decibel. Natuurlijk raak je een beetje gewend aan het geraas van de autostrade, maar het blijft storend. Als familie of vrienden over de vloer komen, is dat altijd het eerste wat ze zeggen. De stilte tijdens de lockdown, dat was zalig. Het mag nu vooruitgaan, want ze houden ons al lang genoeg aan het lijntje.”

Het stadsbestuur en het Agentschap Wegen en Verkeer staan samen in voor de aanleg van de geluidsberm. Schepen Rik Soens (CD&V) benadrukt dat het bestuur “niemand voorgelogen heeft”, al erkent hij wel dat het dossier te lang aansleept.

“Ik neem geen woord terug van wat er in de kranten stond. Het was de bedoeling om een geluidsmuur te plaatsen, maar Agentschap Wegen en Verkeer heeft dat geblokkeerd vanwege de kostprijs. Het alternatief, een aarden berm, vereist extra onderzoeken en onteigeningen. Wij zijn altijd blijven duwen om het dossier erdoor te krijgen”, zegt hij. Intussen loopt de aanbestedingsprocedure voor de werken. Nadien zal de stad een aannemer aanduiden om de berm aan te leggen. Eind december raakte het budget voor de geluidsberm al bekend: het Vlaams Gewest betaalt 155.000 euro, de stad voorziet 50.000 euro.

(PNW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier