Omgeving stationswerf in Kortrijk wordt stuk veiliger voor zwakke weggebruikers

Redactie KW

In afwachting van de heropstart van de werken aan het station in Kortrijk, wordt de werf in de Zandstraat opgebroken en vanaf vrijdag vervangen door een dubbelrichtingsfietspad. Later komt een gescheiden fiets- en voetpad. Het comfort en de veiligheid voor fietsers en voetgangers in de omgeving van de stationswerken moet zo gevoelig verbeteren.

In september 2017 startte de bouw van een fiets- en bustunnel in de Zandstraat. Dit was het begin van het Stationsomgevingsproject Kortrijk. In eerste fase omvat dit de bouw van een fiets- en bustunnel, van een wegtunnel en van een ondergrondse parking. “Massieven en de aard van de ondergrond verhinderden dat de aannemer de fiets- en bustunnel op de geplande manier kon uitvoeren. Die werken zullen ten vroegste opstarten in het voorjaar van 2021″, duidt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Team Burgemeester).

Gescheiden voet- en fietspad

In afwachting van de heropstart wordt de werfinrichting op de rijweg in de Zandstraat opgebroken en voorlopig vervangen door een dubbelrichtingsfietspad. In april, als de weersomstandigheden het toelaten om te markeren, komt langs beide zijden van de Zandstraat een gescheiden voet- en fietspad waarbij fietsers de rijrichting van het autoverkeer volgen. “Tegelijkertijd worden dan ook de markeringen in de Minister Tacklaan richting rotonde Panorama aangepast. Deze ingrepen zullen het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers in de Zandstraat en de Minister Tacklaan gevoelig verbeteren.”

De voorbije weken vulde de aannemer de bouwput in de Zandstraat terug op met aarde. Dat is nodig uit veiligheidsredenen en om de werf met zo weinig mogelijk kosten on hold te plaatsen. Donderdag kuist de aannemer de werf op. Daarna wordt hij veilig afgesloten. In de nacht van donderdag 7 op vrijdag 8 februari verwijdert de aannemer de werfhekkens in de Zandstraat. De rijweg wordt dan fysisch afgesloten van de busbaan met stootbanden. Deze busbaan wordt tijdelijk een gemengde zone voor fietsers en voetgangers.

Tegen eind 2022

“Fietsers en voetgangers komende uit de Minister Tacklaan moesten tijdens de werken ter hoogte van rotonde Panorama oversteken naar het dubbelrichtingsfiets- en voetpad in de Zandstraat kant Kongoweg”, legt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) uit. “Voor heel wat weggebruikers bleek deze verkeerssituatie niet goed leesbaar. Nu deze werken toch ruim 2 jaar stilliggen willen we het comfort en de veiligheid voor de fietsers en voetgangers op dit drukke punt terug verhogen.”

De bouw van de ondergrondse parking onder het Conservatoriumplein en Tolstraat en de bouw van de wegtunnel onder de Zandstraat kunnen ondanks deze stilstand wél opstarten na het bouwverlof van 2019“, aldus nog de burgemeester. “Alle partners van het Stationsproject blijven er naar streven om dit eerste deelproject zoals voorzien te realiseren tegen eind 2022.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier