Nu wél 30km per uur… dankzij de ballonnen

De buurtbewoners ijveren voor een veiligere Goudbergstraat. V.l.n.r. Hendrik Libeer, Wouter Dumoulein, Yessie Vanderhispaillie, Bram Liaucour, Kiana Verstraete, Lucie en Ineke Garreyn.
De buurtbewoners ijveren voor een veiligere Goudbergstraat. V.l.n.r. Hendrik Libeer, Wouter Dumoulein, Yessie Vanderhispaillie, Bram Liaucour, Kiana Verstraete, Lucie en Ineke Garreyn.
Stefaan Lernout

In de Goudbergstraat mag je sinds begin dit jaar niet harder rijden dan 30 kilometer per uur. Weinig automobilisten volgen echter die verkeersregel. Daarom schoten de bewoners zelf in actie. De straat hangt nu vol met beschilderde ballonnen die eruitzien als zone 30-borden.

Sinds vorig weekend hangen er in de Goudbergstraat aan deuren en ramen witte ballonnen met daarop het verkeersbord dat aangeeft dat je er maximaal 30 kilometer per uur mag rijden. Diezelfde ballonnen hangen te wapperen aan touwen die over de straat heen gespannen zijn. Het punt is gemaakt: de bewoners zijn de wagens die te snel rijden beu.

Geen kentering

Via de Goudbergstraat kunnen bestuurders die van Menen naar Lauwe willen makkelijk het centrum omzeilen. Er liggen ook twee scholen op een steenworp van elkaar. De Boomhut werd dit schooljaar uitgebreid. V ia het Cultuurpad kan je naar SPWE en het centrum. Kortom: een druk bereden weg. En dat voelt de buurt. “ Daarom zijn we naar de gemeente gestapt om maatregelen te nemen voor een betere verkeersveiligheid ”, zegt Wouter Dumoulein van het actiecomité ‘Mobiliteit Goudbergstraat’. “Er lagen verschillende ideeën op tafel. De hele straat een zone 30 maken was een van de voorstellen. Die maximumsnelheid was al ingevoerd rond de twee scholen, die twee verbinden was logisch.”

De zone 30 is er sinds 4 januari. Een kentering hadden de buurtbewoners tot nu toe nog niet gemerkt. “Die kwam er pas toen de ballonnen er hingen”, zegt Yessie Vanderhispaillie. “ Het leek of het toen pas duidelijk was dat men hier slechts 30 mag rijden . We vragen dan ook dat er betere signalisatie en controle op de snelheid komt.”

Cultuurpad

Het Cultuurpad is een belangrijke toegangsweg voor het zachte verkeer. Voetgangers en fietsers gebruiken dat pad om zich verkeersvrij naar de Porseleinhallen, de scholen en het centrum te begeven. “Als er een evenement was in de Porseleinhallen dan stond de hele straat al vol geparkeerde auto’s”, zegt Yessie. “ Wanneer de Deken Jonckheerestraat zal onthard worden, zal de situatie hier nog verslechteren .”

De buurt kijkt angstvallig uit naar wat de gevolgen zullen zijn. Velen zullen de toegang via de Goudbergstraat verkiezen om hun bestemming te bereiken. Denk maar aan ouders die hun kinderen naar de jeugdbeweging brengen of bezoekers van een evenement in de Porseleinhallen. “ Daarom is het nodig dat we nu al bekijken hoe we infrastructurele aanpassingen kunnen aanbrengen ”, zegt Hendrik Libeer. “Zo heeft een zebrapad met accentverlichting al elders zijn nut bewezen.”

2000 wagens per dag

Ondertussen zit het comité ‘Mobiliteit Goudbergstraat’ niet stil. Een van de buurtbewoners heeft een telraam geïnstalleerd , waaruit blijkt dat er afgelopen maandag niet minder dan 2.068 wagens zijn gepasseerd. En daarbij nog eens 162 grote voertuigen.

“Het is wellicht een goed idee om eens te vragen waar al deze wagens naartoe rijden”, besluit Wouter. “Een dergelijk onderzoek heeft de stad Kortrijk uitgevoerd in de Driekerkenstraat in Bissegem, een plaats waar het iedere dag aanschuiven was. Wat bleek? Het overgrote deel was doorgaand verkeer dat helemaal niet in Bissegem moest zijn en dus de R8 diende te nemen. Hoe dan ook, we blijven ons inzetten voor een veiligere straat. We willen bekijken wat kan en niet kan. M isschien dienen we wel een dossier in om er deze zomer een Leefstraat van te maken !” Een aanvraag waar het gemeentebestuur een stevige kluif zal aan hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier