In februari 2019 deed deze krant een onderzoek naar de trajectcontroles in West-Vlaanderen. Daaruit bleek dat geen enkele van de door het Vlaamse gewest beloofde trajectcontroles werkte. Enkel de drie lokale initiatieven, één in Zedelgem en twee in Waregem, waren op dat moment actief. Anderhalf jaar later is er ...

In februari 2019 deed deze krant een onderzoek naar de trajectcontroles in West-Vlaanderen. Daaruit bleek dat geen enkele van de door het Vlaamse gewest beloofde trajectcontroles werkte. Enkel de drie lokale initiatieven, één in Zedelgem en twee in Waregem, waren op dat moment actief. Anderhalf jaar later is er nog maar weinig veranderd, zo blijkt. In West-Vlaanderen plant de Vlaamse regering, los van de lokale initiatieven in Zedelgem en Waregem, 34 trajectcontroles. Daarvan zijn er op dit moment vier volledig geïnstalleerd: in Brugge (Maalse Steenweg), Ichtegem (Oostendesteenweg), Wevelgem (Kortrijkstraat) en Tielt (Wingensesteenweg). Van deze vier is er op dit moment maar één in werking: de trajectcontrole tussen Tielt en Wingene. In Ichtegem en Wevelgem lijkt het een kwestie van de allerlaatste administratieve formaliteiten, maar in Brugge zal de trajectcontrole allicht nooit werken. Dat verkondigde Vlaams parlemenstlid en Brugs gemeenteraadsvoorzitter Annick Lambrecht (SP.A) begin deze week. Op dit moment is er een IT-probleem en mocht dit euvel opgelost worden, heeft de politie te weinig volk om alles te verwerken.Toch zou er de komende maanden een inhaalbeweging gebeuren, klinkt het bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) en AVW (Agentschap Wegen en Verkeer). Op dit moment worden 13 trajectcontroles geïnstalleerd, die in het najaar van dit jaar actief zouden zijn. Met vier huidige installaties erbij, zullen er dus 17 Vlaamse trajectcontroles in onze provincie zijn.De volledige stand van zaken vind je hier terug.