“NMBS laat ons links liggen”

Enkele jonge gezinnen getuigden over hun worsteling met de NMBS in deze krant deze zomer. We zien v.l.n.r. François Vandorpe, Hannes Vanwymelbeke, Marlies Vergote, Joachim Doms, Marthe Gousseau, Dominique Waelkens, Cathy Dierkens, Wouter Vanderstraeten en hun dochtertje Dille. (Foto AD)
Redactie KW

De nieuwe dienstregeling van de NMBS bedient de stations in Anzegem en Vichte maar stiefmoederlijk. De treinmaatschappij beloofde het regionale aanbod te versterken, maar de Anzegemnaar zal straks op de kortste rit van de gemeente richting Brussel twaalf minuten langer moeten sporen. Twaalf minuten? Een klein kwartiertje zou je kunnen zeggen, maar met vaak heel wat gevolgen. Daarnaast wordt een aanvraag om een studententrein naar Gent of Leuven te laten stoppen in de gemeente zelfs niet beantwoord.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

Het nieuws over de nieuwe dienstregeling werd met groot enthousiasme onthaald bij de jonge generatie. “Regionale versterking: dat klonk als supernieuws. Ik ging bij de bekendmaking echter zelf online gaan kijken en vergelijken. Kortere reistijd, frequentere treinen en landelijk aanbod versterkt: helaas niet voor Anzegem. Dat ze dan gewoon maar eens eerlijk communiceren dat ze de landelijke stations willen sluiten, dan weten we tenminste waar we staan. Het is overduidelijk dat ze Anzegem links laten liggen, in die mate zelfs dat de conducteurs ons gelijk moeten geven in ons betoog. Zij wéten dat de dienstregeling er niet op verbetert, maar ze zeggen zelf dat niemand luistert naar hen”, klinkt het ten huize dertigers Marlies Vergote en haar partner Hannes Vanwymelbeke in de Buyckstraat.

Samen hebben ze drie kindjes jonger dan 7 jaar: Mauro, Mila en Lily. Het gezin ging tot nu toe al op verschillende momenten naar hun werk in Brussel om hun kinderen te kunnen opvangen.

Met de nieuwe dienstregeling wordt het nog strakker tijdsplannen voor het gezin en met hen voor vele anderen: twaalf minuten worden er afgesnoept. Met de nieuwe dienstregeling is de eerste trein richting Brussel er al om 8.07 uur om om 9.21 uur aan te komen in Brussel-Zuid.

Tot nu toe vertrok de trein pas om 8.19 uur en kwam de trein ook aan om 9.21 uur. Voor Marlies betekende dat een uur later op haar werk en de kinderen gewoon niet meer zien ‘s avonds: “De kinderen kunnen pas om 8 uur in de kinderopvang terecht.

Het ziet er naar uit dat we de latere trein zullen nemen om 8.17 uur, maar die rit duurt bijna twee uur.”

Dure parkeerplaatsen

In Oudenaarde en Waregem kan er geprobeerd worden een trein te halen op andere tijdstippen, maar daar zijn er de parkeerplaatsen die enorm duur zijn. “Een kost van zo’n 360 euro per jaar”, duidt Marlies nog. Die luttele twaalf minuten maken een wereld van verschil.

De jonge Anzegemnaren zijn verontwaardigd en voelen zich in de steek gelaten. Sommige koppels kijken uit naar een nieuwe auto om het toch geregeld te krijgen, maar ook de studenten zijn niet tevreden en moeten uitwijken naar verder gelegen stationsbuurten.

“Zelfs geen reactie!”

Het gemeentebestuur stuurde al bij de bekendmaking van de uren een brief om de toestand aan te klagen: “We hebben zelfs geen reactie gekregen op die brief. Hun plan ligt vast en ze hebben het gewoon meegedeeld. Ook bijvoorbeeld De Lijn heeft haar dienstregeling aangepast. Al zijn die aanpassingen niet zo groot. Onze belangrijkste vraag was of er op zondagavond een trein kon stoppen voor onze studenten richting Gent of Leuven. Heel wat treinen passeren het spoor in Anzegem, maar geen van die treinen stopt. Ze hebben er geen oren naar. Geen reactie. Het wordt zelfs niet in overweging genomen”, aldus waarnemend burgemeester Rik Colman.

Duurzame mobiliteit

“Wij herwaarderen de stationsbuurten om duurzame mobiliteit te stimuleren en dan kiest de NMBS om reizigers te dwingen naar Oudenaarde en Waregem. Dat is een vervoersbeleid op de kap van de reiziger en een overheidsbedrijf onwaardig. Wie bewust wil wonen en werken en zich verplaatsen is de dupe in dit verhaal.”

“Terwijl het net de taak van de overheid is om ook op het platteland duurzaamheid zijn ingang te laten vinden. Dat gebeurt zeker niet door een slechtere dienstverlening en dure pendelparkings in de naburige steden. Op die manier vul je alleen het gat van je besparingen”, klinkt het bij schepen Jeremie Vaneeckhout.

Het ziet ernaar uit dat de NMBS in Anzegem een volledige jonge generatie links laat liggen.