De kandidaten konden kennis maken met de wereld van de NMBS via een interactief spel aan boord van een rijdende trein. De kandidaten moesten zich vooraf aanmelden en legden voordien thuis een taaltest Frans af. Aan de hand van een spel leren ze onderweg de job van treinbegeleider kennen. Daarnaast ontmoeten ze meteen ook treinbegeleiders die al actief zijn die al hun vragen beantwoordden. Zo'n 150 ka...

De kandidaten konden kennis maken met de wereld van de NMBS via een interactief spel aan boord van een rijdende trein. De kandidaten moesten zich vooraf aanmelden en legden voordien thuis een taaltest Frans af. Aan de hand van een spel leren ze onderweg de job van treinbegeleider kennen. Daarnaast ontmoeten ze meteen ook treinbegeleiders die al actief zijn die al hun vragen beantwoordden. Zo'n 150 kandidaten schreven zich in. De West-Vlaamse kandidaten stapten vrijdagmorgen op de trein in Oostende en reisden zo tot in Brugge. Aangekomen in Brugge konden de geïnteresseerden meteen ook hun psychologische testen afleggen. Wie daarvoor slaagde kon meteen doorreizen en deelnemen aan een jurygesprek."De kandidaten die daarna een contract aangeboden krijgen starten meteen met een betaalde opleiding van 4,5 maanden. In de theorie- en praktijklessen leren ze alles over de dienstverlening, het gamma van vervoersbewijzen, het spoornet en de veiligheidsprocedures", legt woordvoerder van de NMBS, Dimitri Temmerman uit. "Ook daarna kunnen onze medewerkers rekenen op alle begeleiding dat ze nodig hebben." De NMBS wil het personeelstekort opvangen. Het tekort aan treinbegeleiders is groot. Zo groot dat vakantie nemen tijdens de vakantieperiode haast onmogelijk is. "Het beroep van treinbegeleider is een sleutelpositie binnen de NMBS", gaat Temmerman verder. "De job bestaat eruit de reizigers te informeren en te begeleiden, met oog op veiligheid en comfort. Sinds begin dit jaar hebben we samen met HR Rail tal van acties opgezet om extra personeel te vinden. Met succes, want bijna de helft van de 300 openstaande jobs als treinbegeleider zijn inmiddels ingevuld. Naast de 300 treinbegeleiders zijn we ook nog op zoek naar 360 treinbestuurders en 140 technici voor het onderhoud van de treinen. In totaal zoeken we zo'n 1.400 personeelsleden tegen het eind van het jaar. Voor West-Vlaanderen zoeken we zeven nieuwe treinbegeleiders voor het depot van Brugge en telkens vier voor Oostende en Kortrijk." (JRO)