NMBS heeft kustplan voor vakantie klaar: van afradende communicatie tot sms-alerts

© BELGA
© BELGA
Olaf Verhaeghe

Er is een oplossing voor de te drukke treinen van en naar de kust. De NMBS heeft een plan voor de paasvakantie klaar, tot tevredenheid van gouverneur Carl Decaluwé en de kustburgemeesters. “Dit is waar we al maanden naar vragen”, jubelt Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD).

Wat eerder deze week onmogelijk leek , is woensdag dan toch gelukt. Gouverneur Carl Decaluwé en de kustburgemeesters kwamen tot een akkoord met de NMBS en het kabinet van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) over een aanpak voor de vakantieperiode. Die belooft opnieuw bijzonder druk te worden aan de kust, wat voor wat zenuwachtigheid zorgt bij de lokale besturen en de gouverneur.

“Het overleg woensdagavond verliep in een heel andere sfeer dan al onze eerdere gesprekken”, duidt gouverneur Carl Decaluwé. “Ik moet het zeggen als het goed is ook: dit was zeer constructief.” De NMBS kwam met enkele heel concrete voorstellen rond de tafel om de drukte op de treinen naar de kust tijdens de paasvakantie te beperken.

Extra politie en sms’jes

Zo komt er een communicatiecampagne die dagjestoeristen afraadt om massaal met de trein naar Oostende, Blankenberge, Knokke-Heist of De Panne te reizen. Op die manier moet de vraag beheersbaar blijven.

Eerder werd al door het Overlegcomité beslist dat de capaciteit op de treinen zelf gehalveerd moet worden. Wie ouder is dan twaalf jaar moet in het weekend en tijdens de vakantie immers altijd aan het raam zitten op de trein. Tegen ten laatste maandag 29 maart zal de NMBS aan de gouverneur en de kustburgemeesters een exact overzicht geven van het aantal treinen en het aantal mensen dat de stations aan zee maximaal zal aandoen.

Verder worden de extra treinen richting kust ‘s avonds beperkt tot Brugge, waarna ze leeg tot aan de kuststations zullen doorrijden. Op die manier moet ook de uittocht veilig en zonder drukte kunnen verlopen. Om alles in goede banen te leiden, zijn er daarnaast beloftes voor extra politiecapaciteit tussen 16 en 20 uur in de stations. Per station aan de kust komen er bovendien heel concrete plannen van aanpak.

Een laatste maatregel, bovenop het herschrijven van de protocollen, is een systeem van sms-alerts waarmee mensen die zich in de buurt van de stations verwittigd zullen worden bij grote drukte. “Door die sms’jes zullen toeristen weten dat het op dat exacte moment eigenlijk niet verantwoord is om richting het perron te gaan”, zegt gouverneur Decaluwé.

Nu de uitvoering

Tegen vrijdag worden alle plannen in hun definitieve vorm gegoten, maandag moet het ‘paasvakantieplan’ afgeklopt worden. “Ik ben blij, ja”, zegt Carl Decaluwé die alle betrokken partijen bedankt. “Het is jammer dat het zo lang heeft moeten duren, maar wat we vandaag zijn overeengekomen is alvast stukken beter dan wat de voorbije maanden hebben zien gebeuren. De intenties zijn er, nu de uitvoering nog.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Ook Oostends burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) is, net als zijn collega van Blankenberge Daphné Dumery (N-VA) heel tevreden met het plan dat de NMBS meebracht. “Ik kan alleen maar zeggen: dit is waar we al maanden naar vragen”, klinkt het bij burgemeester Tommelein. “Ik heb de indruk dat onze zorgen nu écht begrepen werden. Ik was dan ook aangenaam verrast door de zeer positieve en constructieve voorstellen. Men is zich eindelijk bewust van het feit dat de aanvoer van mensen richting de kustgemeenten onder controle moet worden gehouden.”

“Dit zijn zeer concrete voorstellen”, knikt ook burgemeester Dumery van Blankenberge. “Het zal een uitdaging zijn om alles uit te voeren, maar de wil is er alleszins. Laat ons hopen dat het lukt.”

Ook na corona interessant

Door gebruik te maken van de websitegegevens kan de NMBS de reisintenties van toeristen vlot checken en voorspellen voor de dag die volgt. “Dat systeem wordt verder ontwikkeld tot een dashboard dat mensen zal verwittigen: pas op, deze trein richting Oostende zit vol, het is beter om een trein vroeger of later te nemen. Dat is wat we nodig hebben”, aldus Bart Tommelein nog. “Bovendien zal dit systeem na de coronacrisis ook bijzonder interessant blijven. Dat blijft bruikbaar.”

Het Nationaal Crisiscentrum speelde volgens de kustburgemeesters en de gouverneur een doorslaggevende rol als bemiddelaar. “Dat was nodig, want we stonden de jongste weken lijnrecht tegenover elkaar, zonder manoeuvreerruimte”, geeft de Oostendse burgemeester aan. “Maar het is gelukt, dat is het belangrijkste. De grimmige sfeer die er hing, is achter de rug. Deze angel is eruit. Wij kijken nu uit naar de concrete uitwerking per station om hopelijk een paasvakantie zonder treinzorgen te kennen.”