NMBS bekijkt zinvolle invulling van 8 West-Vlaamse loketten die worden gesloten

Het station in Tielt is één van de plaatsen waar het loket tegen eind 2021 definitief zal gesloten worden. Die beslissing viel bij het stadsbestuur niet in goeie aarde.©Kurt Desplenter BELGAIMAGE
Het station in Tielt is één van de plaatsen waar het loket tegen eind 2021 definitief zal gesloten worden. Die beslissing viel bij het stadsbestuur niet in goeie aarde.©Kurt Desplenter BELGAIMAGE
Phebe Somers

Tijdens de provincieraad in mei werd de discussie omtrent de aangekondigde sluiting van 8 stationsloketten in West-Vlaanderen opnieuw opgerakeld. Gedeputeerde Jean de Bethune (CD&V) stelde partijcollega Lies Laridon gerust door te verklaren dat de provincie momenteel in gesprek in met NMBS om een zinvolle invulling te geven aan de leegstaande stationsgebouwen.

De gedeputeerden hebben overleg gepleegd met alle betrokken gemeentes om te polsen of er enthousiasme was voor het initiatief. “Elke gemeente heeft natuurlijk z’n eigen autonomie. De provincie heeft zich in eerste instantie vooral opgesteld als ondersteunend orgaan tijdens de gesprekken met de ambtenaren met de NMBS”, aldus Jean de Bethune.

Een positief spoorwegbeleid

Tijdens die gesprekken bleek dat iedereen min of meer op dezelfde golflengte zit. Naar aanleiding daarvan wil de provincie graag een protocol laten opstellen, en diende daarvoor een voorstel in bij de top van NMBS dat steunt op vier centrale thema’s:

  1. Vlotte connectie in West-Vlaanderen: er moet een oplossing gezocht voor de lange vertragingen, slechte verbindingen…
  2. Nadenken over de minimale dienstverlening in de loketten of nieuwe invulling: tegen oktober 2021 moet er een plan komen zodat de gebouwen in kwestie niet onnodig lang leeg staan. De burger en de gemeente moet baat hebben bij de nieuwe invulling.
  3. Stationsomgeving aanpakken: als de loketten worden gesloten, wat gebeurt er met de parkings, horecagelegenheden in de buurt…? Daar moet rekening mee gehouden worden
  4. Spoorinfrastructuur in onze provincie: samen met Infrabel moeten de verregaande investeringsproblemen aangepakt worden. Er worden tegen eind juni 2022 voorstellen verwacht om hier concreet mee aan de slag te gaan.

Het is de intentie van de gedeputeerde om op basis van deze vier actoren vooruitgang te boeken en zo tegemoet te komen aan de kritiek die NMBS krijgt voor het sluiten van de loketten in Diksmuide, Harelbeke, Heist, Menen, Poperinge, Tielt, Torhout en Veurne. Het voorstel moet nog officieel worden goedgekeurd door de NMBS-top, maar de gedeputeerde verwacht geen problemen. Het resultaat zal een positief spoorwegbeleid zijn in niet enkel deze acht gemeentes, maar ook voor andere steden in West-Vlaanderen, en dit op middellang termijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier