Bestuurders die regelmatig op de Willem De Roolaan langs de Stella Maris rijden, hadden het misschien vorige week al gezien: een gevleugeld zebrapad. "Dit idee kwam uit de oppositie op de gemeenteraad en hebben we dan intern bekeken. Het is een proefversie, maar het valt op en ik ben er alvast tevreden over", reageert burgemeester Vanden Broucke enthousiast. "Er komt ook nog een beugel, om voetgangers duidelijker te maken waarlangs ze moeten wandelen. Mogelijks komen er nog meer gevleugelde zebrapaden in schoolgebieden, maar we kunnen dit niet o...

Bestuurders die regelmatig op de Willem De Roolaan langs de Stella Maris rijden, hadden het misschien vorige week al gezien: een gevleugeld zebrapad. "Dit idee kwam uit de oppositie op de gemeenteraad en hebben we dan intern bekeken. Het is een proefversie, maar het valt op en ik ben er alvast tevreden over", reageert burgemeester Vanden Broucke enthousiast. "Er komt ook nog een beugel, om voetgangers duidelijker te maken waarlangs ze moeten wandelen. Mogelijks komen er nog meer gevleugelde zebrapaden in schoolgebieden, maar we kunnen dit niet overal plaatsen."Een ander opvallende maatregel is de verbreding van de rotonde bij de lange brug. "We creëren een 'by-pass'. Wanneer de tram nu passeert, kunnen auto's op de rotonde niet doorrijden", zegt de burgemeester. "Zo zorgen we dat auto's die niet richting Nieuwpoort-Bad, maar wel over de brug moeten, nog vlot kunnen passeren. De by-pass moet zorgen voor een vlotte doorvoer van het verkeer." De stad is ook van plan om in de toekomst nog meer te investeren in fiets- en wandelpaden. "De toekomst is de fiets en de auto blijft in de garage", meent hij. "We hebben nog straten waar er dringend fietsstroken nodig zijn en daar maken we werk van. Dan denk ik aan de Victorlaan, de Albert I-laan en de Pieter Deswartelaan. Ik vind het belangrijk dat er kan gefietst worden. Dat jonge gezinnen met hun kindjes al fietsend veilig de baan op kunnen en kennis maken met het verkeer." Een ander speerpunt inzake mobiliteit is het parkeerbeleid. Zo wil de burgemeester nog meer inzetten op parkeergelegenheden. "Het zou ideaal zijn wanneer de mensen die van de autostrade komen en de Astridlaan inrijden, ze meteen een ondergrondse parking kunnen induiken onder de kaai. We plannen om daar een heel grote ondergrondse parking te maken. Links en rechts kijken we altijd waar parking bij kan komen", vertelt de burgemeester. Andere maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen staan ook op de to-do list. Zo wil hij extra zones 30 invoeren. "In Nieuwpoort-Stad voorzien we zelfs een zone 20, wat misschien een unicum is, zodat fietsers en voetgangers voorrang hebben op auto's in de straat. Daarnaast zal de Louisweg een fietsstraat worden, om het vele sluipverkeer daar tegen te gaan. Mobiliteit staat hoog op de agenda in deze legislatuur. Er zijn veel werkpunten, maar we kunnen niet alles in een keer doen", deelt hij mee. Zo pleit hij om ook een oplossing te vinden voor de druktes in de vakantieperiodes. "Ik merk dat de voetpaden in de winkelstraat op Nieuwpoort-Bad te klein worden. Mensen springen soms van het voetpad op straat om elkaar voorbij te steken. Dat is ook een toekomstig werkpunt", besluit de burgemeester.(DV)