Nieuwe treinwasstraat in Kortrijk kost 5,3 miljoen euro

De nieuwe treinwasstraat in Kortrijk is in volle opbouw. Eind 2019 gaat ze open. © JVGK
Axel Vandenheede

Vanaf 10 december gaat het nieuwe vervoersplan van de NMBS in. Wat Kortrijk betreft wordt vooral de focus gelegd op investeringen: er is bijvoorbeeld het Stationsproject, terwijl de Belgische spoorwegmaatschappij ook veel geld uittrekt voor de werkplaats in Kortrijk. “Eind 2019 wordt de nieuwe treinwasinstallatie in gebruik genomen”, aldus Geert Dierckx.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

De werken in het kader van het Stationsproject een samenwerking tussen stad Kortrijk, Infrabel, NMBS, De Lijn, Agentschap Wegen en Verkeer en Parko zijn duidelijk zichtbaar in het Kortrijkse straatbeeld. Zo staat er op het Stationsplein al een tijd een grote fietsenstalling. Nog aan het voorkant van het station werden de bussen van De Lijn verplaatst en legde de aannemer een nieuwe zone voor taxi’s aan. Aan de achterkant van het station werd er een busstation gebouwd en intussen zijn er werken in de buurt van de Zandstraat bezig. Daar komt een auto-, fiets- en bustunnel.

Maar ook in de ‘luwte’, bij het rangeerstation in de Marksesteenweg meer bepaald, wordt hard gewerkt: de NMBS laat daar namelijk zijn onderhoudspost vernieuwen. “Er komt een nieuwe treinwasstraat, een schouwput van 320 meter, een platform voor inspectie van de pantografen en een instap- en reinigingsplatform”, legt NMBS-woordvoerder Geert Dierckx uit. “Deze nieuwe installaties in bundel B zullen operationeel zijn tegen eind 2019 en bijdragen aan de stijging van de productiviteit op de site van Kortrijk.”

Vooral de treinwasinstallatie blijkt een serieuze investering. Geert Dierckx: “De train-wash kost 5,3 miljoen euro en zal hoofdzakelijk werken met hemelwater, waarbij het waswater gerecycleerd wordt. De neutrale reinigingsproducten zijn milieuvriendelijk en worden minimaal gedoseerd omdat de wasinstallatie gebaseerd is op een mechanische reiniging in plaats van een chemische reiniging. Eens de nieuwe treinwasstraat operationeel is, zal de huidige afgeschakeld worden. Die is trouwens al sinds 1987 in gebruik.”

“De NMBS heeft meerdere treinwasstraten in gebruik. Deze van Kortrijk neemt meerdere treinen voor haar rekening. De nieuwe train-wash komt vlak bij het station en de uitwijkbundel en zal dus een betere ligging hebben. Dat zal resulteren in een kleinere doorlooptijd van de te wassen treinen, waardoor de frequentie en de productiviteit zullen stijgen.”

Volautomatisch

Dat de NMBS treinwasstraten nodig heeft, mag duidelijk zijn: een trein door medewerkers laten wassen zou enorm tijdrovend zijn. “Een trein wordt bovendien elke drie dagen aan de buitenkant gewassen”, aldus nog de woordvoerder. “De regelmaat is vastgelegd en opgenomen in de bundelgrafieken. Een bestuurder weet dus via zijn of haar dienstfiche of de trein al dan niet moet worden gereinigd. Een train-wash werkt trouwens volautomatisch. Het zijn treinbestuurders die erdoor rijden en de snelheid regelen. In elk geval passeren er maandelijks zowat 400 treinen door de Kortrijkse treinwasstraat.”

“De binnenkant wordt niet op hetzelfde moment gepoetst: bij terugkeer van de train-wash wordt het treinstel in de spoorbundel geplaatst en afhankelijk van het onderhoudsschema wordt ook de binnenkant van de trein gereinigd”, besluit Geert Dierckx.