Nieuwe kusttram doet proefritten, vanaf januari is het voor echt

De nieuwe kusttram voert testritten uit op het traject tussen Middelkerke en Oostende.©Peter MAENHOUDT PM
De nieuwe kusttram voert testritten uit op het traject tussen Middelkerke en Oostende.©Peter MAENHOUDT PM
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

De nieuwe hypermoderne kusttrams voeren momenteel testritten uit. De nieuwe kusttrams moeten op termijn de bestaande vloot na 40 jaar vervangen. “Als alles goed gaat kunnen de eerste trams in januari ingezet worden”, klinkt het bij De Lijn.

De nieuwe vloot van 48 CAF-Kusttrams van het type Urbos100 gaat met een investering gepaard van 100 miljoen euro. Eind juni werd de eerste tram geleverd in Oostende. Alle 48 trams moeten binnen een tijdspanne van twee jaar geleverd zijn ter vervanging van de bestaande vloot.

“Momenteel zijn we bezig om onze chauffeurs op te leiden”, vertelt Astrid Hulhoven van De Lijn. “Een nieuwe tram vergt heel wat aanpassingen van onze chauffeurs. Het gaat hier ook om een volledig nieuw technologisch hoogstandje en we willen niets aan het toeval overlaten. In principe is het de bedoeling om de eerste nieuwe kusttrams vanaf januari in te zetten.”

De nieuwe kusttram is de derde generatie trams die door CAF werd ontwikkeld. De tram is 31,5 meter lang en heeft zes instapdeuren, allemaal met een lage instap. En ze telt 54 zitplaatsen en 22 klapzitjes. Bij grote drukte kunnen 187 passagiers de tram op in alle comfort. De nieuwe kusttram is met zijn 2,4 meter breedte ook tien centimeter smaller dan de vorige generatie kusttrams. De perrons zullen in een latere fase aan de nieuwe kusttram worden aangepast.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier