"Als je aan gelijk welke inwoner van Koekelare vraagt wat het grootste pijnpunt in onze gemeente is, dan kom je bijna altijd terecht bij het gebrek aan openbaar vervoer", vertelt schepen van Sociale Zaken en Gezin Stijn Ramboer (SP.A) die namens de gemeente in de werkgroep van de vervoersregioraad Westhoek zetelt.
...

"Als je aan gelijk welke inwoner van Koekelare vraagt wat het grootste pijnpunt in onze gemeente is, dan kom je bijna altijd terecht bij het gebrek aan openbaar vervoer", vertelt schepen van Sociale Zaken en Gezin Stijn Ramboer (SP.A) die namens de gemeente in de werkgroep van de vervoersregioraad Westhoek zetelt."Vroeger waren er nog vaak verbindingen naar Diksmuide, Oostende en Brugge, maar die zijn sterk afgebouwd", pikt burgemeester Patrick Lansens (SP.A) in. "Ook de belbussen rijden minder frequent. Zo kwamen onze inwoners in een mobiliteitsarmoede terecht." "We drongen in de vervoerregioraad Westhoek onder andere aan op een betere verbinding naar de kernen van Diksmuide, Torhout en Oostende", gaat Stijn Ramboer verder. "Er zijn namelijk heel wat vervoersnoden naar kleinstedelijke centra in de buurt. Zo zijn er in Diksmuide verschillende scholen en een station, terwijl er in Torhout naast de eerder genoemde zaken ook een ziekenhuis is. De verbinding Diksmuide-Torhout is dus een belangrijke verbinding. Die wordt eind volgend jaar versterkt met een buslijn die via Beerst, Leke, De Mokker, Koekelare en Ichtegem Torhout zal bereiken. De verbinding doet ook het AZ Delta in Torhout aan. De bus zal 14 keer per dag heen en weer rijden tussen Diksmuide en Torhout en dit zes dagen per week, dus ook op zaterdag." "Een ander oud zeer in Koekelare is het gebrek aan een verbinding met Oostende, amper 19 kilometer van Koekelare verwijderd. Er wordt een volledig nieuwe buslijn naar Oostende gepland die Koekelare als start- en eindpunt heeft en die vervolgens Ichtegem centrum en Eernegem centrum aandoet. De nieuwe lijn zal elke dag en om het uur, ook op zondag, Koekelare met Oostende verbinden", klinkt het. "Bovendien zal in Westkerke een gegarandeerde overstap mogelijk zijn op een snelle verbinding richting Brugge. Op die manier is er ook een oplossing tegen de jarenlange afbouw van de lijn 55 Leke-Brugge die Koekelare met Brugge verbindt. Het is de vervoersregio Oostende, en niet Westhoek waartoe Koekelare behoort, die over de lijn naar Oostende een beslissing moet nemen. Die is nog niet gevallen, al horen we positieve signalen. Je zal ook een reguliere bus kunnen nemen in Zande en Moere richting Gistel. Dat is het gevolg van de ontsluiting van de deelgemeenten van Gistel via een busverbinding om de 2 uur die 'De Gistelbus' werd gedoopt."