Nieuw vervoersplan met Gistelbus loopt vertraging op, openbaar vervoer blijft voorlopig ongewijzigd

De bussen van De Lijn verdwijnen uit de Vaartstraat. De Lijn schaft verschillende haltes af, maar herschikt de trajecten van diverse bussen naar de Godelievestad vanuit Oostende. © Peter Maenhoudt
Redactie KW

De aangekondigde nieuwe busverbinding tussen Gistel en deelgemeenten Zevekote, Moere en Snaaskerke loopt vertraging op. Bij de hogere overheid loopt het spaak bij de aanbesteding van de mobipunten, een belangrijke aanvulling in het nieuwe vervoersplan. Tot de plooien zijn gladgestreken, blijft de huidige regeling van het openbaar vervoer in voege.

Aan de hervorming van het openbaar vervoer wordt al enkele jaren gewerkt volgens vijftien vervoerregio’s. Dat zijn clusters van steden en gemeenten met een eigen raad waarin openbare mobiliteit op elkaar wordt afgestemd. In die raden zetelen vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, met name de departementen Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) en het Agentschap Wegen & Verkeer (AWV), maar ook De Lijn en de lokale overheden. Burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD) van Gistel is voorzitter van de vervoerregioraad Oostende.

Strijdpunt

Vorige zomer mocht Defreyne aankondigen dat de raad was geland en een akkoord had gevonden met de hogere overheid over het openbaar vervoer in de streek vanaf eind 2021. Speerpunt is onder meer de rol van de Oudenburgse deelgemeente Westkerke, waar buslijnen Oostende-Oudenburg-Brugge en Oostende-Gistel-Ichtegem-Torhout elkaar kruisen. De tram blijft een belangrijke dragende kracht aan de kust en in Gistel zelf komt een vaste verbinding tussen alle deelgemeenten en de hoofdgemeente. Op verschillende plaatsen, zoals het centrum van Gistel en de deelkernen, komen zogenaamde mobipunten of vervoer op maat, waar je deelauto’s of -fietsen kan gebruiken. Alleen: de vooropgestelde datum van eind dit jaar wordt niet gehaald.

“Zeer vervelend”, zucht Defreyne. “Met de hele vervoerregioraad werd keihard werk verricht om alle steden en gemeenten optimaal te bedienen. De komst van onze Gistelbus was bijvoorbeeld een echt strijdpunt waarvoor we zeer hard hebben onderhandeld. We konden dit fier aankondigen en positief nieuws brengen naar de inwoners van Zevekote, Moere en Snaaskerke.”

Basisbereikbaarheid

Maar wat blijkt nu: de Raad van State schorst de gunning van de Mobiliteitscentrale, de overkoepelende dienst die de deelfietsen en deelauto’s moet aanbesteden. Wij met de vervoerregio zien het met lede ogen aan. Dat wil helaas zeggen dat het hele model van basisbereikbaarheid voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld. In de tussentijd zal het oude vervoersmodel behouden blijven.”

In het plan dat later tot uitvoering zal komen, verdwijnt bijvoorbeeld buslijn 50 tussen Oostende, de wijk Meiboom en onder meer de Vaartstraat in Gistel. Wie van Oostende naar Gistel wil trekken met de bus, zal bus 51 moeten nemen die via de Torhoutsesteenweg rijdt.

“We hadden uiteraard liefst van al alle bestaande buslijnen behouden”, zegt Defreyne. “De Lijn haalt op basis van passagierscijfers aan dat lijn 50 niet druk genoeg werd gebruikt. Nu, dit is geen drama. Buslijn 51 krijgt een veel hogere frequentie en met een simpele overstap raak je nog altijd op alle bestemmingen langs het huidige traject van buslijn 50. Bovendien verhogen deelfietsen en -auto’s de micromobiliteit. Ik besef dat veranderingen soms gevoelig kunnen liggen, maar garandeer dat de mobiliteit van, naar en in Gistel zal verbeteren.”

(TVA)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.