Nieuw Kortrijks deelfietsenproject van start: eerste honderd exemplaren in het straatbeeld

De nieuwe fietsen - herkenbaar aan het felle groene kleur - duiken sinds vandaag op in de Kortrijkse binnenstad. © Twitter Axel Weydts
Redactie KW

Vrijdag werden de eerste honderd fietsen met een ‘slim slot’ in Kortrijk losgelaten. Tot eind september betaal je als gebruiker een waarborg van 29 euro in plaats van 49. Ook andere centrumsteden als Mechelen en Hasselt starten met het proefproject.

Van september tot en met december 2017 gaat de Stad Kortrijk in zee met Mobit, een jonge Belgische startup dat een innovatief fietsdeelsysteem bedacht. 100 fietsen werden op 1 september verspreid over het stadscentrum. Het gebruik van de groene deelfietsen is dankzij technologische snufjes bijzonder eenvoudig: geen sleutels, geen vaste standplaatsen, geen abonnement. Mobit werkt samen met vzw Mobiel voor het onderhouden en verplaatsen van de fietsen.

Registratie met waarborg

Om het systeem te kunnen gebruiken moet men zich eerst registreren op het platform van Mobit. Dit kan via de website of de app. Bij registratie moet de gebruiker een waarborg van 49 euro betalen, wat nu tijdelijk werd verlaagd naar 29 euro. Deze waarborg dient om misbruiken te voorkomen. Een gebruiker die zich uitschrijft krijgt de volledige waarborg en het resterende bedrag in zijn Mobit-portefeuillle terugbetaald. Het platform is voor iedereen toegankelijk en is zeer gebruiksvriendelijk.

“Het sluiten beëindigt de rit: de fiets hoeft niet terug naar de oorspronkelijke standplaats”

Het is heel eenvoudig om een fiets te gebruiken. Het volstaat om de app te openen en de QR-code op het slot te scannen. Het slot zal automatisch worden geopend en de gebruiker kan zijn rit beginnen. Op het einde van de rit dient de gebruiker de fiets te parkeren op een correcte manier en moet men het slot manueel te sluiten. Het sluiten van het slot zal automatisch de rit beëindigen in de app en de het verschuldigde bedrag zal worden afgetrokken. De fiets hoeft niet terug naar de oorspronkelijke standplaats. Op elke fiets werd ook een bordje gemonteerd met de uitleg hoe het werkt.

“Achterlaten waar je wil”

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) toont zich tevreden bij de start van het deelfietsenproject. “Bijna elke grote stad in Europa heeft een systeem van deelfietsen, maar tot nog toe ging dit meestal gepaard met vaste standplaatsen”, zegt hij. “Daarom zijn we ook heel blij dat we in Kortrijk deze innovatieve deelfietsen kunnen testen. Je laat de fiets achter waar jij dat wil. Bij een positieve evaluatie gaan we er zeker mee door.”

Intussen zijn ook de tarieven bekend:

Periode // Tarief per begonnen blok van 20 minuten

1ste uur // 0,45 euro

2de uur // 0,65 euro

3de uur // 0,80 euro

volgende uren // 1,00 euro

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier