Niet iedereen even blij met de vernieuwde weg:”De Pottelberg is nu echt levensgevaarlijk”

© KVDM
Kurt Vandemaele
Kurt Vandemaele Reporter

Vrijdag, vandaag dus, gaat de Pottelberg weer open. Anderhalf jaar na de start van de werkzaamheden, kan het verkeer ten zuiden van de stad weer van de gewestweg gebruik maken om het centrum te bereiken. Vooral voor de handelaars maar ook voor de vele scholen in de buurt, is dat goed nieuws. Al is lang niet iedereen even blij met het resultaat. “Een ramp,” zegt Lieve Pauwels van de Damiaanschool. Florist Kurt Vercamer is optimistischer: “Na de oorlog stonden hier nog twee huizen recht. Dat was een ramp. Wat we nu hebben is een uitdaging.”

“De aanleg van de straat is vrij duur uitgevoerd naar mijn idee”, zegt Jan Casteleyn, eigenaar van de Toyota-garage, en geboren en getogen op de Pottelberg. “Anderhalf jaar geleden, bij de start van de werken, werd gezegd dat de dit alles nodig was om huishoudelijk afvalwater en regenwater van elkaar te scheiden. En er werd aan toegevoegd dat men ervan wou profiteren om de weg naar scholen in de buurt veiliger te maken. Bij mijn weten is er in meer dan 50 jaar slechts één dodelijk ongeval geweest op de Pottelberg. Een spijtig dodelijk ongeval met een fietser dat niets te maken had met snelheid of de staat van de weg. Puur een dom toeval. Maar het kruispunt Condédreef – Pottelberg was nauwelijks een week open en er kwam een vrouw onder een vrachtwagen terecht. Dat was geen toeval.”

Kurt Vercamer, florist.
Kurt Vercamer, florist.© KVDM

“We moeten vertrouwen hebben in de vakbekwaamheid van de experts” –

Schepen wil het anders

Axel Weydts, schepen van Openbare Werken en Mobiliteit voor SP.A, heeft het dossier dan wel geërfd van een vorige coalitie, zelf is hij ervan overtuigd dat de verkeerssituatie op de kruispunten en de voetpaden verbeterd is. “Ik zat nog niet op deze stoel toen beslist werd over de heraanleg van de Pottelberg. Maar uit de verslagen kan ik opmaken dat de eerdere afspraken gebeurd zijn in overleg met de scholen, de Fietsersbond, het Vlaamse Gewest en de stad. Daar is gebleken dat er rond de keuze voor gemengd verkeer een consensus werd gevonden. Ik wil mijn verantwoordelijkheid niet ontlopen. Het dossier is nog ettelijke keren in de gemeenteraad geweest. Ook in deze bestuursperiode. En alle partijen hebben zich achter deze plannen geschaard. Maar eerlijk waar, als dit project vandaag op mijn bureau zou belanden, dan ga ik voor afgescheiden fietspaden. Dat is destijds niet zo gebeurd. Het dossier heeft zijn beloop gekend, we hebben wel afgescheiden fietspaden ter hoogte van de kruispunten. Zeer belangrijk. Dat op zich is al een grote verbetering ten opzichte van vroeger.”

Axel Weydts, schepen van Openbare Werken.
Axel Weydts, schepen van Openbare Werken.© TVK

“Leg dit project op mijn bureau en ik ga voor afgescheiden fietspaden” –

Lieve Pauwels van de Damiaanschool vindt echter van niet. Haar voorganger Hans Libbrecht was betrokken bij het overleg in 2012, maar volgens haar is zijn advies grotendeels genegeerd. “Er zullen aan de kruispunt zeker nog ongevallen gebeuren. En niet alleen daar. De fietspaden die er liggen, zijn verkeerd aangelegd. De opening van de weg is weken uitgesteld voor een aanpassing, maar ze hebben het probleem gewoon verschoven. Aan het eind van het fietspad kom je in een hoek van negentig graden de weg op. Hoe je dat zult doen, ik weet het niet. Mensen met een bakfiets geraken onmogelijk de weg op als er auto’s voorbij rijden. Nee, voor de fietsers is de Pottelberg levensgevaarlijk geworden.”

Ook Jan Casteleyn denkt er zo over. “Ik verkoop auto’s maar ik durf te zeggen dat wie deze plannen heeft getekend nog nooit met een fiets heeft gereden. Ze hebben in feite alle ruimte gegeven aan de voetgangers, terwijl er hier hooguit vijftien voetgangers per dag passeren. Auto’s, fietsers en bromfietsers overheersen het straatbeeld. Maar daarvoor is geen plaats voorzien. Met dat smalle wegdek weet je dat het verkeer hier vaak zal stilstaan. En wie vaak stilstaat, gaat sluipwegen zoeken. Dat is geen oplossing. Laat hier een bus en een vrachtwagen kruisen, dan moeten fietsers het voetpad op.” Volgens Axel Weydts is de smalle straat een bewuste keuze, om het verkeer te vertragen.

Zure appelen

Florist Kurt Vercamer zegt dat hij de commerceweg kwijt is waar hij met zijn bloemenzaak in geïnvesteerd heeft. “Maar de mensen die deze plannen hebben uitgetekend zijn daar bevoegd voor. Dat zijn toch geen kiekens die achter die bureau zitten om dat allemaal te tekenen. Ze hebben de Oudenaardsesteenweg volgens dezelfde principes aangelegd en daar werkt het. Je moet een beetje geloven in de vakbekwaamheid van de experts. Natuurlijk, je kan nooit voor iedereen goed doen. De middenstand is altijd kwaad. Normaal ook. Als je aan iemands boterham raakt, dan vindt niemand dat leuk.”

Jan Casteleyn, garagist.
Jan Casteleyn, garagist.© TVK

“Wie deze plannen tekende, heeft nog nooit met een fiets gereden” –

Het is de tweede keer in zeven jaar tijd dat er geen verkeer is in de straat. In totaal is er hier bijna drie jaar geen passage geweest. Vroeger hadden we vier mensen in dienst, nu werkt hier nog één iemand parttime. Maar we hebben ons bedrijf heruitgevonden. We krijgen nu heel veel bestellingen binnen via Facebook en Instagram. En leveren aan huis. Maar was ik er de vorige keer bij de heropening nog bij om een boeket aan minister Crevits te bezorgen, dan zou ik deze keer toch voor een bak zure appelen opteren.”

Jan Casteleyn zou vermoedelijk voor rotte appelen gaan. “De compensatiemaatregelen die je als handelaar krijgt zijn een lachertje. En echt, met de beste wil van de wereld snap ik niet waarom die werken zolang moesten duren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier