Na tien jaar van klachten van buurtbewoners en verzoeken in de gemeenteraad werd de maximumsnelheid op de R8 eind februari verlaagd naar 90 kilometer per uur. Bedoeling was om geluidshinder te voorkomen, de verkeersveiligheid te verhogen en de leefkwaliteit te verbeteren. Dat de maatregel uiteindelijk weinig zou bijdragen tot het verminderen van geluidsoverlast gaf schepen v...

Na tien jaar van klachten van buurtbewoners en verzoeken in de gemeenteraad werd de maximumsnelheid op de R8 eind februari verlaagd naar 90 kilometer per uur. Bedoeling was om geluidshinder te voorkomen, de verkeersveiligheid te verhogen en de leefkwaliteit te verbeteren. Dat de maatregel uiteindelijk weinig zou bijdragen tot het verminderen van geluidsoverlast gaf schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) eerder al toe en dat wordt nu bevestigd door het Agentschap Wegen en Verkeer en door verschillende buurtbewoners. De effecten op dat gebied zijn eerder psychologisch. Het grote verschil zou hem in de leefkwaliteit moeten zitten. De CO2-uitstoot zou met maar liefst 30 procent moeten gedaald zijn, al kon dat op dit moment nog niet gemeten worden. Wat het aantal ongevallen betreft, lijkt de maatregel voorlopig weinig effect te hebben. Tussen februari en augustus 2018 werden vijf ongevallen meer genoteerd dat in dezelfde periode van dit jaar: 72 in 2018 ten opzichte van 67 in 2019. Maar er vielen in de eerste acht maanden van dit jaar wel meer gewonden: tien in 2018, twaalf in 2019. De grote vraag is natuurlijk: houden mensen zich wel aan de nieuwe limiet? Sinds eind februari werd er op de R8 amper twee keer geflitst, telkens vier uur aan een stuk. Op dinsdag 19 maart reden 3.500 automobilisten langs, 245 van hen reden te snel. Eentje slaagde er zelfs in om aan 153 kilometer per uur voorbij te zoeven. Op zaterdag 11 mei vatte een agent opnieuw post langs de R8. Een goede 4.000 voertuigen kwamen hem voorbij, waarvan er 220 een te zware voet hadden. Overtredingen met vrachtwagens waren er niet omdat die vaak maar 90 kilometer per uur kunnen rijden. "Dat zijn meer overtreders dan vroeger, maar dat is normaal zo kort na een snelheidsverlaging", zegt Christophe Van Quakebeke van de West-Vlaamse Wegpolitie. "De R8 nodigt nu eenmaal uit tot sneller rijden." (AN)