N-VA wil zwarte verkeerspunten in Wielsbeke in kaart brengen: “Luisteren naar de mensen”

In het verkiezingsprogramma van N-VA Wielsbeke stond verkeersveiligheid met stip genoteerd. Twee jaar na de verkiezingen zetelt N-VA op de oppositiebanken, maar toch wil de partij die belofte nakomen. “We willen dat de Wielsbekenaar zich veilig in het verkeer kan begeven”, schetst gemeenteraadslid Wout Verheye.

N-VA-voorzitter Aurélie Vermeir, gemeenteraadslid Wout Verheye en ondervoorzitter Tom Dejonghe willen werken aan de verkeersveiligheid. © NVR

Om de zwarte punten in Wielsbeke in kaart te brengen doet N-VA een beroep op de bevolking. Met bevragen voor, tijdens en na de verkiezingen willen de leden een volledig beeld schetsen van alle gevaarlijke punten in de gemeente. “Deze oproep verscheen al in ons huis-aan-huisblad en op Facebook”, verduidelijkt voorzitter Aurélie Vermeir. Gemeenteraadslid Wout treedt bij: “Voor ons is inspraak van de burgers het belangrijkste aspect van lokale politiek. Daarom willen we luisteren naar de suggesties van de mensen. Ons oppositiewerk resulteerde al in enkele aanpassingen. Ik verwijs naar het zebrapad op het kruispunt Waterstraat-Rijksweg en de spiegels aan het Ooigemse kerkhof en de Breestraat. Daar steunden we de oproep van de burgers.”

Opmerkingen

Volgens N-VA-voorzitter Aurélie Vermeir dikt hun dossier al aardig aan: “We kregen intussen al heel interessante opmerkingen, waarvoor wij een oplossing willen aanbieden. We konden al vijf gevaarlijke verkeerspunten in kaart brengen.” Eén ervan is het kruispunt Fabiolalaan-Guido Gezellestraat in Ooigem. “De Guido Gezellestraat wordt in twee geknipt door de Fabiolalaan. Wie wil oversteken vlakbij de bocht, moet dit schuin doen. Dat kan tot ongevallen leiden en dat willen we niet. We stellen eventueel voor om de Guido Gezellestraat richting de Oostrozebeeksestraat af te sluiten zodat er een T-kruispunt komt”, legt Wout uit.

We kregen al heel wat interessante suggesties binnen – Aurélie Vermeir

Ondertussen bleef ondervoorzitter Tom Dejonghe niet bij de pakken zitten. Hij woont in de Bossenstraat. Dat is een weg tussen Sint-Baafs-Vijve en Oostrozebeke. “Ik meldde me aan bij Telraam.net en kocht een lageresolutiecameraatje. Die camera registreert al het voorbijkomend verkeer: wagens, voetgangers, fietsers, groot vrachtverkeer enzovoort. De camera telt de passanten, geeft de richting en het tijdstip van het verkeer aan en schat in hoe snel er gereden wordt. Uit de statistieken blijkt dat er vooral ’s morgens en ’s avonds verkeer door de Bossenstraat rijdt, en aan een behoorlijk hoge snelheid van rond de toegestane 70 kilometer per uur”, vertelt hij.

Input

Volgens N-VA is dat systeem heel objectief op lange termijn. “Aan de hand van zo’n toestelletjes die slechts 90 euro kosten, zouden we heel wat meer objectieve info kunnen vergaren. De politiezone Midow beschikt over te weinig middelen die daarenboven gedeeld worden door vijf verschillende gemeentes. De aanschaf van toestelletjes en die ophangen op vermoedelijk gevaarlijke plaatsen gedurende een lange periode, zou ons heel wat meer duidelijkheid kunnen scheppen”, geeft hij mee.

De lokale N-VA-afdeling heeft al heel wat informatie, maar wil alle zwarte punten in kaart brengen. “Daarom blijven we rekenen op input van de bevolking.”

(NVR)

Wie suggesties heeft, mag deze mailen naar wielsbeke@n-va.be.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.