"In Staden en Kortemark bestaat het al en we denken dat de ronde vijfhoek ook in Diksmuide kan werken", stelt Bert Laridon voor. "Het éénrichtingsverkeer zou gelden in de Bortierlaan, Stationsstraat, Admiraal Ronarchstraat en een stuk van de Mari...

"In Staden en Kortemark bestaat het al en we denken dat de ronde vijfhoek ook in Diksmuide kan werken", stelt Bert Laridon voor. "Het éénrichtingsverkeer zou gelden in de Bortierlaan, Stationsstraat, Admiraal Ronarchstraat en een stuk van de Maria Doolaeghestraat. Concreet zou het verkeer rijden vanaf de overweg via het station naar de Grote Markt en dan aan het kruispunt Stragier links afslaan richting de overweg. Zo kunnen we straten die nu een afslagstrook hebben ombuigen tot twee rijstroken zodat er meer ruimte komt voor de fietser. De zichtbaarheid bij het uitrijden van de Stationsstraat zou verbeteren. Ook voetgangers zouden veiliger kunnen oversteken. We vragen dat de meerderheid de impact van het invoeren van éénrichtingsverkeer in de voorgestelde straten ernstig onderzoekt." De andere oppositiepartijen steunden die vraag. Burgemeester Lies Laridon (CD&V) richt liever al haar pijlen op de aanleg van de omleidingsweg. "Die zal een grote impact hebben op de verkeersdoorstroom in het centrum. We willen eerst dat afwachten in plaats van nu een dure studie te bestellen." Schepen Marc Deprez (Idee Diksmuide) deelde nog mee dat in september een nieuwe aanvraag voor de omgevingsvergunning wordt aangevraagd.(GUS)