Minister Peeters belooft dringende opknapbeurt voor 8 West-Vlaamse bruggen

In 2012 werd voor het laatste herstellingen uitgevoerd aan de brug tussen de Budastraat en de Leiestraat. Nu staat dit bouwwerk in de categorie van kunstwerken in de allerslechtste staat. © AN
Phebe Somers

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gaat de historische onderhoudsachterstand van onder andere bruggen, tunnels en keermuren aanpakken. In West-Vlaanderen gaat het in eerste instantie over acht bruggen die prioriteit krijgen omdat ze onder categorie 5 (= zeer slechte staat) vallen.

De bouwwerken in kwestie worden ook wel eens kunstwerken of assets genoemd. In Vlaanderen worden die periodiek gecontroleerd en onderverdeeld in vijf categorieën naargelang hun huidige toestand. In heel Vlaanderen staan 41 ‘kunstwerken’ die in heel slechte staan zijn op een lijst, waarvan er acht in onze provincie te vinden zijn.

Dit zijn de West-Vlaamse bruggen die werden opgenomen in de ‘lijst prioritaire kunstwerken’


• Leiebrug in de Budastraat over de zijarm van de Leie – Kortrijk

• Voetbrug over sluis 11 – Kortrijk

• Lysbrug Voetbrug – Ingelmunster

• Nieuwpoortjebrug – Veurne (Bulskamp)

• Brug B50 N36 – Roeselare Kerkhove – Rumbeke

• Brug 40 Nokerse weg – Waregem

• Langebrug HN1 in N34 – Nieuwpoort

• Brug 30 in de A10 over de spoorlijn 50a – Oostende

770 miljoen euro voor herstelling bruggen

In totaal zijn er daarnaast nog 2.736 assets in heel Vlaanderen die tot categorie 1, 2, 3 en 4 behoren, maar welke dat zijn is nog niet bekend. Eerst komen de bouwwerken uit categorie 5 aan bod, daarna is de rest aan de beurt. In totaal wordt er tussen 2020 en 2024 een bedrag van 1,6 miljard euro uitgetrokken voor renovatie, onderhoud en modernisering. De bruggen alleen al slorpen al zo’n 48 procent van het beschikbare budget op.

Bijna 1 op de 5 kunstwerken heeft het einde van haar economische levensduur bereikt of zelfs overschreden en voldoet niet meer aan de kwaliteitseisen.

Uitgestelde renovaties

De meeste van deze kunstwerken dateren al van de jaren 60 en 70. Het is de allereerste keer dat er een plan van aanpak voor een grootschalig onderhoud wordt opgesteld. De noodzakelijke investeringen dringen zich echter al jaren op waardoor je dus kunt spreken van een historische achterstand.

“Vele kunstwerken zijn sterk verouderd waardoor de veiligheid in het gedrang komt. Omdat voor mij die veiligheid absoluut primeert doe ik deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het herstellen en vervangen”, aldus minister Peeters.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier