Minder dan de helft van de West-Vlamingen gebruikte in 2018 het openbaar vervoer

© BELGA
Redactie KW

44% van de West-Vlamingen gebruikten vorig jaar het openbaar vervoer. Dat is minder dan het nationaal gemiddelde, maar wel een stijging ten opzichte van een jaar eerder. Gebruikers van trein en bus voelen zich gemiddeld genomen wel veiliger in West-Vlaanderen in vergelijking met de rest van Vlaanderen. Dat zijn enkele opvallende resultaten uit de 7de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias institute. Voor het eerst werd ook gepeild naar enkele mobiliteitsmaatregelen.

De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête van Vias Institute is een bevraging die al voor de zevende keer naar het onveiligheidsgevoel van de Belg in het verkeer peilt. Daarnaast wordt dit jaar voor het eerst de Belg zijn mening gevraagd over enkele mogelijke beleidsmaatregelen rond mobiliteit. Dit jaar werd in de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête een representatieve steekproef van 6055 respondenten bevraagd. Dat maakt het ook mogelijk om op provinciaal niveau betrouwbare resultaten te geven.

44% van de West-Vlamingen gebruikte openbaar vervoer

Meer dan 8 op de 10 West-Vlamingen hebben zich in het afgelopen jaar verplaatst als bestuurder van een wagen. De auto blijft daarmee veruit het populairste vervoersmiddel. Minder dan de helft gebruikte vorig jaar het openbaar vervoer (44%). Het is wel een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder (40%). In Vlaanderen gebruikte exact de helft van de mensen het openbaar vervoer.

2/3 van de West-Vlamingen (66%) nam wel eens de fiets. Ongeveer de helft van de Belgen (47%) gebruikte dit jaar ook wel eens de fiets. Fietsen is veruit het populairst in Vlaanderen. 63% van de Vlamingen fietste vorig jaar. In Brussel (28%) en Wallonië (25%) ligt dat percentage veel lager. Voor het eerst werd gepolst hoe populair voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps, éénwielers en skeelers zijn. 2% van de West-Vlamingen gebruikte in het afgelopen jaar zo een voortbewegingstoestel om zich te verplaatsen. Dat is even hoog als het percentage mensen dat in het afgelopen jaar met de motor reed in de provincie.

Onveiligheidsgevoel op openbaar vervoer in West-Vlaanderen lager dan de rest van het land

Voor het openbaar vervoer werd voor het eerst het onveiligheidsgevoel voor alle vormen (trein, metro, tram en bus) apart bevraagd. Voor alle types van openbaar vervoer noteren we op nationaal niveau een stijgend onveiligheidsgevoel de laatste jaren. Deze stijging komt niet noodzakelijk doordat het openbaar vervoer zelf verkeersonveiliger geworden is, maar valt mogelijk te verklaren door het subjectieve onveiligheidsgevoel op trein, tram, metro en bus dat toegenomen is. Opvallend: in West-Vlaanderen voelen gebruikers van de trein en de bus zich veiliger dan in de rest van het land.

4% van de West-Vlaamse bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van drugs

4% van de West-Vlaamse bestuurders en 5% van de Belgische bestuurders geeft toe maandelijks wel eens onder invloed van illegale drugs te rijden. Rijden onder invloed van drugs vormt daarmee een bijna even grote bedreiging voor de verkeersveiligheid als rijden onder invloed van alcohol. Vooral jongeren zijn gevoelig voor deze problematiek. 12% van de Belgische jongeren tussen 18 en 34 jaar geeft toe maandelijks wel eens onder invloed van illegale drugs te rijden. Zo geeft 17% van de Waalse en 20% van de Brusselse jongeren tussen 18 en 34 jaar toe dat ze in de afgelopen maand onder invloed van drugs hebben gereden. In Vlaanderen is dat ‘slechts’ 7%. Gerichte sensibilisering is nodig, net zoals doelgerichte controles. Vias institute hoopt dat de speekselanalyse dus snel en op grote schaal door de politie kan gebruikt worden.

1 op 8 West-Vlamingen belt achter het stuur maandelijks wel eens niet handenvrij

Een grote bron van afleiding blijft de gsm in de wagen. 1 op de 8 West-Vlamingen belt maandelijks nog met de gsm in de hand achter het stuur. Meer en meer wordt de gsm ook nog voor andere zaken gebruikt. Zo geeft 9% ook toe dat ze sociale media achter het stuur gebruiken. 4% neemt zelfs al rijdend foto’s achter het stuur.

85% van West-Vlamingen wil investeren in een betere weginfrastructuur voor fietsers

Om de files terug te dringen moeten meer mensen overtuigd worden om niet elke verplaatsing met de wagen te doen, maar meer gebruik te maken van onder andere het openbaar vervoer en de fiets. Verschillende maatregelen zijn hiervoor mogelijk. Meer dan 8 op de 10 West-Vlamingen (85%) wil meer investeringen in een betere weginfrastructuur voor fietsers. 76% wil ook dat er geïnvesteerd wordt in de aanleg van fietssnelwegen. 57% wil ook zijn ticket voor één traject met meerdere transportmiddelen via één enkele app of mobiliteitskaart kunnen aankopen.

Daarnaast zijn de meningen fel verdeeld over de slimme kilometerheffing. Bijna 4 op de 10 Belgen (39%) is voorstander van de invoering. Ongeveer een even groot percentage mensen (38%) is tegen. De regionale verschillen zijn wel groot. In West-Vlaanderen is 46% voorstander en 29% tegen, dit ligt in lijn met de rest van Vlaanderen (43% is voor, 33% is tegen). In Wallonië is slechts 29% voorstander en bijna de helft (49%) tegen een slimme kilometerheffing waarbij de bestaande wegentaks vervangen wordt door een bedrag dat je moet betalen in functie van onder andere het tijdstip, het aantal afgelegde kilometers of de route die je volgt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier