Minder bussen door Brugse binnenstad

Stefan Vankerkhoven

Vanaf 1 januari 2016 zullen er minder bussen door de winkelstraten van Brugge rijden. Een groot deel van de stadslijnen krijgt een gewijzigde reisweg en dienstregeling.

In het kader van het nieuw mobiliteitsplan van Brugge heeft De Lijn in overleg met het stadsbestuur een proefscenario uitgewerkt, waardoor er minder bussen door de Steenstraat zullen rijden. Zes in plaats van 33 bussen per dag.

De andere bussen krijgen een alternatieve reisweg langs de Sint-Salvatorskathedraal, de Onze-Lieve-Vrouwekerk en de Dijver, war er nieuwe haltes ingericht worden.

Busbaan

Omwille van de heraanleg van de Noordzandstraat en de Geldmuntstraat kunnen de haltes Biekorf en Zilverpand tijdelijk niet bediend worden. Er is en omleiding via de Vlamingstraat. Om het busverkeer op die omleiding vlotter te laten verlopen, wordt er via markeringen een busbaan gecreëerd tussen Vlamingdam en Bloedput.

De Lijn wil haar 11 miljoen busreizigers niet verliezen

Koopzondag

Elk zaterdag en op de eerste koopzondag van de maand rijdt de stadslijn 12 van 10 tot 18 uur uitzonderlijk via de haltes aan de O.L.V.-kerk en de Dijver en niet via de Markt.

Minder bussen door Brugse binnenstad
© Benny Proot

De Lijn wil niet over één nacht ijs gaan bij het hertekenen van de reiswegen van de buslijnen. Want de Vlaamse Vervoersmaatschappij wil haar 11 miljoen busreizigers in Brugge niet verliezen.

“Pas na evaluatie van het proefproject wordt onderzocht of het ook aangewezen is om ringhaltes in te lassen, zodat bewoners van de randgemeenten niet meer per bus dwars door het stadscentrum moeten, indien ze van en naar het station reizen. Maar dat vergt ook een busvriendelijke ingreep op de Brugse ring R30 en kan dus niet losgekoppeld worden met een heraanleg van de ring rong Brugge”, aldus Suzy Costers, directeur van De Lijn West-Vlaanderen.

(SVK)

Stadsnet Brugge.pdf

DE lijn 2.pdf

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.