Deelsteps vind je al in steden als Brussel en Antwerpen, en sinds zaterdag dus ook aan de kust. Start up-bedrijf Flash stelt in Oostende 500 stuks ter beschikking en in De Haan 100. Het gebruik van de elektrische step is eenvoudig: je downloadt de app op je smartphone. Die app toont waar de dichtstbijzijnde step staat. Om de step te ontgrendelen, scan je de code op het stuur. Zodra je je bestemming bereikt, parkeer je je step en sluit je de rit af met de app. Eén rit kost 1 euro plus 0,15 cent per minuut.
...

Deelsteps vind je al in steden als Brussel en Antwerpen, en sinds zaterdag dus ook aan de kust. Start up-bedrijf Flash stelt in Oostende 500 stuks ter beschikking en in De Haan 100. Het gebruik van de elektrische step is eenvoudig: je downloadt de app op je smartphone. Die app toont waar de dichtstbijzijnde step staat. Om de step te ontgrendelen, scan je de code op het stuur. Zodra je je bestemming bereikt, parkeer je je step en sluit je de rit af met de app. Eén rit kost 1 euro plus 0,15 cent per minuut. De steps vind je over het hele grondgebied van de stad. Het is een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden. De aanbieders halen de steps elke avond op en laten ze 's nachts opladen. De volgende ochtend staan ze weer klaar. Flash heeft een kustteam - Oostende en De Haan samen - van twaalf medewerkers: acht chauffeurs, die de steps elke avond ophalen en 's ochtends terugzetten, en vier hunters, die de orde in de straten bewaken en de toestellen waar nodig recht zetten of terugzetten op interessante plaatsen als dat niet meer het geval is."Oostende omarmde de steps vanaf dag 1", zegt een tevreden schepen Björn Anseeuw. "Zaterdag werden ze meteen al 363 keer gebruikt, op een dag die niet zonnig en erg winderig was. Op de eerste dag in Brussel, waar vier keer meer steps stonden, werden maar 50 ritten geregistreerd. In het veel kleinere Oostende dus zeven keer meer. Zondag werden de steps al meer dan 700 keer ontleend. Het eerste weekend overtreft onze stoutste verwachtingen." In De Haan staan vijf keer minder steps, maar de cijfers liggen - in verhouding - in dezelfde lijn.In Oostende wil het stadsbestuur maximaal drie aanbieders toelaten, maar Flash is voorlopig de enige die een vergunning vroeg en kreeg. De kans is reëel dat er binnenkort nog aanbieders bijkomen. Björn Anseeuw presenteerde de deelsteps altijd als een mobiliteitsoplossing voor Oostende. En ook al weet iedereen dat de trottinettes niet zullen leiden tot minder files naar de Stad aan Zee, volgens de schepen hebben ze inderdaad een gunstige invloed op de mobiliteit in het centrum zelf. "De gemiddelde afstand van een rit was op de eerste dag 2,2 km. Er zijn mensen die er minder ver mee reden, maar ook mensen die grotere afstanden aflegden. Het was dus niet louter voor de fun. Zondag om 7 uur waren al 40 mensen onderweg op een step. Wat later kreeg ik filmpjes van mensen die op een step terugkwamen van de bakker met pistolets. De gebruikers zijn dus niet enkel toeristen", benadrukt de schepen.Volgens critici zullen de steps in de stad rondslingeren en een gevaar of obstakel vormen voor mensen met een beperking, in het bijzonder slechtzienden. "We kregen nul klachten hierover", zegt Anseeuw. "De steps zijn hoogtechnologische toestellen, waardoor we kunnen zien hoeveel er recht staan en op de grond liggen. Flash volgt dat op, maar wij hebben ook zicht op de cijfers. Zaterdag, op het moment dat het het hardst waaide, lagen er er van de 338 steps 67 op de grond. Dat is minder dan één vijfde en valt dus goed mee."Ook ceo Kurt Van Landeghem van Flash Benelux is tevreden. "Als we zondag met maandag vergelijken, bleef het gebruik nagenoeg stabiel op 80 procent", weet hij. "Dus ook in de week maken de inwoners gebruik van de steps. Onze droom is nu om de steps uit te rollen over de hele kust. We hebben alle kustgemeenten gecontacteerd en zijn al met sommige in gesprek."