Met de step van De Panne naar Knokke-Heist? Daar wordt aan gewerkt

De steps zijn vooral op de zeedijk populair en worden nu nog nieuwsgierig nagekeken, maar tegen de zomer moeten ze een vertrouwd zicht zijn in de stad. © PETER MAENHOUDT
Hannes Hosten

Het eerste weekend van de deelsteps in Oostende en De Haan was een inslaand succes. In Oostende werden de deelsteps zaterdag 363 keer gebruikt en zondag al om en bij de 700 keer. Op de weekdagen lag het aantal ritten in beide badplaatsen samen ook al boven de 500. Oostends schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA) ziet in de deelsteps echt een mobiliteitsoplossing. “40 mensen reden zondagochtend om 7 uur met een step, onder meer om naar de bakker te gaan. Dit is geen spielerei.” Aanbieder Flash droomt ervan de deelsteps over de hele kust uit te rollen, maar enkele gemeenten reageren nog afwachtend.

Deelsteps vind je al in steden als Brussel en Antwerpen, en sinds zaterdag dus ook aan de kust. Start up-bedrijf Flash stelt in Oostende 500 stuks ter beschikking en in De Haan 100. Het gebruik van de elektrische step is eenvoudig: je downloadt de app op je smartphone. Die app toont waar de dichtstbijzijnde step staat. Om de step te ontgrendelen, scan je de code op het stuur. Zodra je je bestemming bereikt, parkeer je je step en sluit je de rit af met de app. Eén rit kost 1 euro plus 0,15 cent per minuut.

De steps vind je over het hele grondgebied van de stad. Het is een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden. De aanbieders halen de steps elke avond op en laten ze ‘s nachts opladen. De volgende ochtend staan ze weer klaar. Flash heeft een kustteam – Oostende en De Haan samen – van twaalf medewerkers: acht chauffeurs, die de steps elke avond ophalen en ‘s ochtends terugzetten, en vier hunters, die de orde in de straten bewaken en de toestellen waar nodig recht zetten of terugzetten op interessante plaatsen als dat niet meer het geval is.

Mobiliteit

“Oostende omarmde de steps vanaf dag 1”, zegt een tevreden schepen Björn Anseeuw. “Zaterdag werden ze meteen al 363 keer gebruikt, op een dag die niet zonnig en erg winderig was. Op de eerste dag in Brussel, waar vier keer meer steps stonden, werden maar 50 ritten geregistreerd. In het veel kleinere Oostende dus zeven keer meer. Zondag werden de steps al meer dan 700 keer ontleend. Het eerste weekend overtreft onze stoutste verwachtingen.” In De Haan staan vijf keer minder steps, maar de cijfers liggen – in verhouding – in dezelfde lijn.

Oostendenaars gaan met de step om pistolets bij de bakker, stelden we zondagochtend vast

In Oostende wil het stadsbestuur maximaal drie aanbieders toelaten, maar Flash is voorlopig de enige die een vergunning vroeg en kreeg. De kans is reëel dat er binnenkort nog aanbieders bijkomen. Björn Anseeuw presenteerde de deelsteps altijd als een mobiliteitsoplossing voor Oostende. En ook al weet iedereen dat de trottinettes niet zullen leiden tot minder files naar de Stad aan Zee, volgens de schepen hebben ze inderdaad een gunstige invloed op de mobiliteit in het centrum zelf.

Naar de bakker

“De gemiddelde afstand van een rit was op de eerste dag 2,2 km. Er zijn mensen die er minder ver mee reden, maar ook mensen die grotere afstanden aflegden. Het was dus niet louter voor de fun. Zondag om 7 uur waren al 40 mensen onderweg op een step. Wat later kreeg ik filmpjes van mensen die op een step terugkwamen van de bakker met pistolets. De gebruikers zijn dus niet enkel toeristen”, benadrukt de schepen.

Obstakel?

Volgens critici zullen de steps in de stad rondslingeren en een gevaar of obstakel vormen voor mensen met een beperking, in het bijzonder slechtzienden. “We kregen nul klachten hierover”, zegt Anseeuw. “De steps zijn hoogtechnologische toestellen, waardoor we kunnen zien hoeveel er recht staan en op de grond liggen. Flash volgt dat op, maar wij hebben ook zicht op de cijfers. Zaterdag, op het moment dat het het hardst waaide, lagen er er van de 338 steps 67 op de grond. Dat is minder dan één vijfde en valt dus goed mee.”

Ook ceo Kurt Van Landeghem van Flash Benelux is tevreden. “Als we zondag met maandag vergelijken, bleef het gebruik nagenoeg stabiel op 80 procent”, weet hij. “Dus ook in de week maken de inwoners gebruik van de steps. Onze droom is nu om de steps uit te rollen over de hele kust. We hebben alle kustgemeenten gecontacteerd en zijn al met sommige in gesprek.”

Hype of blijver? Gemeenten wachten af

In De Haan zijn ze net als in Oostende tevreden over het eerste weekend met deelsteps. “De tevredenheidsscore was 4,5 op 5”, zegt burgemeester Wilfried Vandaele (N-VA). “We hebben wel meer cijfers nodig voor een grondige analyse. Mogelijk worden de steps in De Haan meer recreatief gebruikt en in Oostende meer als nuttig vervoermiddel.”

De andere kustgemeenten zijn overwegend positief, maar afwachtend. De burgemeesters van Koksijde en Bredene zijn uitgesproken positief, al zijn er nog geen concrete plannen. Blankenberge en Knokke-Heist zullen het voorstel ‘zorgvuldig overwegen’. In De Panne heerst dan weer scepsis. “De steps lijken me vooral een leuk recreatief hebbedingetje, dat mogelijk even snel kan verdwijnen als het is opgekomen”, denkt burgemeester Bram Degrieck (Het Plan-B). “Wij investeren binnenkort in deelfietsen, maar hebben voor de rest wel andere katten te geselen op mobiliteitsvlak.”

Burgemeester Geert Vanden Broucke (CD&V) van Nieuwpoort wil een eerste evaluatie afwachten en ook burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) van Middelkerke heeft bedenkingen. “De zaakvoerder mag zijn product altijd voorstellen, maar het lijkt me toch eerder iets voor een stad in plaats van een uitgestrekte gemeente als de onze. En het is een hype, hé.”

Ook Brugge heeft vragen, stelt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “Deelsteps in Brugge laten rondrijden, dat is niet vanzelfsprekend. Het specifieke karakter van de straten, met kasseien en mozaïeken, is een extra aandachtspunt. We willen alles grondig analyseren voor een beslissing te nemen. De veiligheid staat altijd centraal.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.