De voorstelling van het nieuwe parkeerbeleid in de binnenstad lokte meteen heel wat reacties uit. Vooral op sociale media uitten heel wat Kortrijkzanen ongezouten hun mening. 'Geldklopperij', 'pure diefstal', 'de doodsteek voor de lokale handelaar', het passeerde allemaal de revue. Tegelijk kon het stadsbestuur ook op steun rekenen: 'Dit is een goede zaak voor het milieu en de leefomgeving', klonk het.
...

De voorstelling van het nieuwe parkeerbeleid in de binnenstad lokte meteen heel wat reacties uit. Vooral op sociale media uitten heel wat Kortrijkzanen ongezouten hun mening. 'Geldklopperij', 'pure diefstal', 'de doodsteek voor de lokale handelaar', het passeerde allemaal de revue. Tegelijk kon het stadsbestuur ook op steun rekenen: 'Dit is een goede zaak voor het milieu en de leefomgeving', klonk het.Met de nieuwe tarieven en maatregelen wil het Kortrijkse stadsbestuur meer ruimte creëren voor voetgangers en fietsers, voorrang geven aan bovengronds groen en op die manier de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de stad verhogen. Wat het bovengronds parkeren betreft, komt de focus volledig op bewoners, mensen met een beperking en Shop & Go-plaatsen te liggen. En, zo blijkt, het nieuwe parkeerbeleid is nog maar het topje van de ijsberg. De komende jaren moet een circulatieplan doorgaand verkeer uit het centrum weren. Bovendien neemt het stadsbestuur binnenkort de leiding over parkeerbedrijf Parko volledig over.Het meest voelbare gevolg van alle maatregelen is duidelijk: parkeren in de stad wordt duurder. Zowat alle tarieven gaan de hoogte in, vooral boven de grond. Binnen de kleine ring zijn er sinds donderdag zijn er zo'n 1.700 parkeerplaatsen waar je je auto maximaal twee uur mag laten staan. Verlengen is niet meer mogelijk. Waar dat tot woensdag nog 3,50 euro kostte, ben je nu 5,50 euro armer. De tarieven gelden tot 19 uur, overal. Woensdag kon je op sommige plaatsen, zoals bijvoorbeeld het Buda-eiland, vanaf 18 uur nog gratis parkeren. Ook daar is dat verleden tijd. Stad Kortrijk investeert ook een miljoen euro in nieuwe parkeerautomaten waar je enkel nog met de kaart zal kunnen betalen. Een ticketje leggen hoeft niet meer, alles gebeurt automatisch via de nummerplaat. Die maatregelen moet volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) ondergronds en afgesloten parkeren stimuleren. Maar ook in de parkeergarages en op Kortrijk Weide en Broeltorens betaal je meer: 3 euro in plaats van de vroegere 2 euro voor twee uur. Het eerste uur parkeren blijft er wel gratis en 's nachts liggen de tarieven een stuk lager. Voor de parkings Haven en Conservatoriumplein blijven de tarieven zoals ze waren. In de stadsrand parkeren blijft goedkoper, maar verre van gratis. De zijstraten van de Doorniksewijk bijvoorbeeld: daar betaalde je in juli 2,50 euro voor twee uur, sinds 1 augustus kost dat 4 euro. Bijna een verdubbeling dus. Diezelfde tarieven zijn ook van kracht in de voormalige blauwe zones zoals het gebied rond de Beverlaai. Een blauwe kaart leggen hoeft niet meer, betalen wel. Wie denkt de parkeerbijdrage te kunnen ontlopen, zal bedrogen uitkomen. Er zijn meer parkeerwachters dan ooit op pad en wie betrapt wordt, moet 30 euro retributie betalen. Tot slot verandert ook de prijs voor een tweede bewonerskaart. Een eerste kaar aanvragen, blijft gratis. Een tweede kaart kost je sinds donderdag 75 euro, in plaats van 50 euro in het verleden. Veel mensen maakten meteen de vergelijking met andere centrumsteden. In Antwerpen bijvoorbeeld betaal je voor twee uur bovengronds parkeren in het historisch centrum van de stad 4,30 euro. In de rand is dat amper 2,80 euro. Gent zit met 6 euro voor twee uur in hun duurste zone net boven de Kortrijkse tarieven. Brugge doet het met 4,10 euro een stuk beter. In Mechelen betaal je amper 3,90 euro per twee uur en in Roeselare is dat zelfs maar 3 euro op de duurste plek. Kortrijk zit wat bovengronds parkeren betreft dus ruim boven het gemiddelde. Wat ondergronds parkeren betreft, scoort Kortrijk wel goed. Samen met Roeselare is het de enige stad waar het eerste uur in een parkeergarage gratis in. In Antwerpen en Gent ben je respectievelijk 6 en 5 euro kwijt in de duurste garages. In Brugge en Mechelen is dat net iets meer dan 3 euro. Roeselare is met 2 euro opvallend de goedkoopste.Wie naar Kortrijk wil komen met de wagen en niet wil betalen voor parking, kan altijd terecht op de Park & Ride aan Wembley of aan Kortrijk Xpo. Met de bus reis je van daaruit vlot naar het centrum. Al ben je dan wel om 22.20 uur met de laatste bus al weer op weg naar huis...