Meer veiligheid en comfort

Jean-Pierre De Clercq : "Treinaanbod in Ingelmunster is de jongste jaren sterk verbeterd." (Foto FODI)
Redactie KW

Een belangrijk luik in het vervoersplan van de NMBS is ook het verbeteren van het comfort en de veiligheid. In die optiek worden er in Ingelmunster belangrijke werken uitgevoerd aan sporen en station. Kostprijs: 2,6 miljoen euro.

Dit artikel maakt deel uit van ons ‘Dossier Vervoersplan NMBS’.

Oud-burgemeester Jean-Pierre De Clercq, die een indrukwekkende loopbaan achter de rug heeft bij de NMBS en Infrabel, weet alles over deze werken. “Ik heb altijd geijverd om de directies van Infrabel en NMBS te wijzen op het belang van het station Ingelmunster voor de treinreizigers. Dit niet enkel voor onze gemeente, maar ook voor de regio. Tellingen tijdens de week wezen immers uit dat er ongeveer 500 opstappende reizigers waren op weekdagen. In de voorbije jaren werden er heel wat reizigersstations volledig gesloten. Ook Ingelmunster telt geen loketten meer, maar toch blijven de treinen hier nog stoppen.”

“Toen ik geen burgemeester meer was, heb ik met mijn opvolgers Yves Vercruysse en Kurt Windels deze contacten verder goed onderhouden. Ook in tijden van besparing bleef Ingelmunster op de planning staan.”

“Slagbomen zullen in de toekomst minder lang dicht zijn”

Kleine Izegemstraat

Waar draait het nu om? “Door de nieuwe centrumbrug over het kanaal was het onmogelijk om de overweg in de Kleine Izegemstraat te behouden. Het afschaffen van deze overweg kadert perfect in de planning van Infrabel om zoveel mogelijk overwegen af te schaffen om op die manier de veiligheid van de weggebruikers en ook van het treinverkeer te verbeteren. Door het afschaffen van die overweg zullen ook de perrons, kant Izegem, een beetje verlengd kunnen worden, waardoor de treinen richting Brugge – die stilstaan in het station – iets verder zullen kunnen doorrijden. Op die manier zal de overweg in de Izegemstraat minder lang dicht zijn. De nieuwe tunnel die halverwege de perrons komt, zal ook een aanzienlijke verbetering betekenen uit het oogpunt van veiligheid. Al te vaak zien we nu dat treinreizigers die iets te laat zijn om hun trein te halen, zomaar de sporen dwarsen, wat levensgevaarlijk is. De tunnel zal toelaten om beide perrons op een veilige manier te bereiken en dit voor zowel voetgangers als fietsers. Verder worden ook de perrons verhoogd, waardoor het opstappen op een comfortabele wijze zal kunnen gebeuren. Geregeld zien we nu hoe mensen het soms moeilijk hebben om de treden tot in de trein te nemen, en daarbij soms geholpen moeten worden.”

Volgens Jean-Pierre De Clercq is het treinaanbod in Ingelmunster de jongste jaren aanzienlijk verbeterd. “Vroeger was er zowel in de richting naar Kortrijk als naar Brugge slechts één trein per uur, die een stilstand had in Ingelmunster, met uitzondering van een aantal treinen in de spitsuren. Nu hebben we in beide richtingen twee treinen per uur, waardoor veel pendelaars en scholieren gebruik kunnen maken van dit treinaanbod.