Tussen 10 mei en 11 juli stond op vier plaatsen in Gullegem ANPR-camera's opgesteld: de Hondschotestraat, Driemasten, De Oude Ieperstraat en de Koningin Fabiolastraat. Met het proefproject wilde het gemeentebestuur nagaan hoeveel vrachtwagens er door de deel...

Tussen 10 mei en 11 juli stond op vier plaatsen in Gullegem ANPR-camera's opgesteld: de Hondschotestraat, Driemasten, De Oude Ieperstraat en de Koningin Fabiolastraat. Met het proefproject wilde het gemeentebestuur nagaan hoeveel vrachtwagens er door de deelgemeente passeren én hoeveel ervan dat doen zonder te stoppen, te laden of te lossen. De vier camera's registreerden de tijd die een vrachtwagen van drie meter hoog nodig had om van camera A naar camera B te rijden. Indien dat lager lag dan de vooropgestelde stijd, werd hij geregistreerd als kandidaat-overtreder. De gegevens van de vrachtwagen in kwestie werden overgemaakt aan de politie. In totaal werden zo 856 vrachtwagens geregistreerd, 30 procent daarvan volgde de verkeersas Driemasten-Oude Ieperstraat. Opvallend is dat ruim acht op de tien vrachtwagens passeerde aan de camera van de Driemasten. Het meeste verkeer werd geregistreerd op een woensdag en vooral tussen 7 en 15 uur kleurden de wegen rood. Een analyse van de nationaliteit van de overtreders leert dat 82 procent Belg is. Vijf procent is Nederlander, vier procent Frans, drie procent Pools en twee procent Spaans. Het gemeentebestuur van Wevelgem gaat nu onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om het sluipverkeer van vrachtwagens in te dijken.