Meer dan 2.000 handtekeningen voor snelheidsverhoging op Expresweg, maar minister houdt vast aan 90 per uur

Brugse Mobiliteit Anders pleit voor een terugkeer naar de maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op het stuk Expresweg vanaf de Bevrijdingslaan. Maar dat zien Wegen en Verkeer en minister Lydia Peeters niet zitten. © gf
Olaf Verhaeghe

De maximumsnelheid op de Expresweg in Brugge blijft op 90 kilometer per uur. Dat heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) aangegeven in een antwoord op een parlementaire vraag van Stefaan Sintobin (Vlaams Belang). Nochtans had de burgerbeweging Brugse Mobiliteit Anders met een petitie die intussen meer dan 2.000 handtekeningen telt, gepleit voor een verhoging naar 120 kilometer per uur voor het stuk Expresweg vanaf de Bevrijdingslaan.

Met 2.072 zijn ze, de mensen die pleiten om de maximumsnelheid op de Expresweg in Brugge opnieuw te verhogen naar 120 kilometer per uur. Eind juni startte Thomas Wielfaert van Brugse Mobiliteit Anders die online petitie. “Een aantal jaar geleden heeft men beslist om de snelheid op de Expresweg (N31) tussen de Bevrijdingslaan en de fietsersbrug net voor de bocht aan B-park te verlagen naar 90 kilometer per uur. Ik wil 120 per uur opnieuw de norm laten zijn op het stuk vanaf de Bevrijdingslaan tot aan de splitsing van de A11 in Zeebrugge.”

Volgens Brugse Mobiliteit Anders zijn de op- en afritten van de Oostendse Steenweg lang en veilig genoeg, net als de op- en afritten van de Blankenbergsesteenweg. Daarnaast verwijst de burgerbeweging ook naar de nieuwe middenberm en de inrichting van de Expresweg. “Ook de recente, kwalitatieve asfaltlaag maakt een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur op die locatie mogelijk”, aldus Thomas Wielfaert nog. “Geluidshinder zal er amper zijn, want er is amper bebouwing in de omgeving. Bovendien zal je minder inhalende vrachtwagens hebben net omdat de auto’s sneller zullen rijden.”

Verwarring

Het Agentschap Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor het beheer van de N31 in Brugge, is echter geen voorstander van een hogere snelheid. Woordvoerder Dirk Vanhuyse gaf in het verleen al aan dat de Expresweg nooit als snelweg is ontworpen. “De rijstroken zijn daarvoor te smal”, klinkt het. “De vraag is wel te begrijpen, maar is volgens ons niet aan de orde. Het gaat ook om een stuk van zo’n twee kilometer. De wegcode is soms al verwarrend genoeg. Voor dit korte stuk zullen we de snelheid niet aanpassen. De maximumsnelheid komt gewoon weer op 90 kilometer te liggen.”

Stefaan Sintobin, Bruggeling en Vlaams Parlementslid voor Vlaams Belang, sluit zich aan bij de petitie en vroeg minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) naar haar kijk op de situatie. “Het is belangrijk dat burgers mee nadenken over allerlei maatschappelijke uitdagingen, maar het standpunt van het Agentschap Wegen en Verkeer is duidelijk”, stelt de minister. “Ik volg hen daar ook in. Een uniform snelheidsregime van 90 kilometer per uur is op deze locatie in Brugge verantwoord.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier