Maxim Veys kaatst bal terug naar Voka: “Niet één studie bewijst meerwaarde van kanaal”

Maxim Veys, Vlaams Parlementslid voor SP.A en gemeenteraadslid in Kortrijk. © a-TV
Olaf Verhaeghe

Het bommetje dat SP.A vrijdagochtend onder het project voor het kanaal Bossuit-Kortrijk plantte, blijft nasmeulen. Werkgeversorganisatie Voka reageerde “geschokt op het standpunt van SP.A”. Vlaams Parlementslid en Kortrijks gemeenteraadslid voor de socialisten Maxim Veys kaatst zaterdag meteen de bal terug: “Voka spreekt altijd van duizenden jobs dankzij het kanaal, maar dat blijkt niet uit de studies van het project. De zekerheid over de economische meerwaarde ontbreekt simpelweg”, stelt hij.

Helemaal nieuw is pleiten voor een nulscenario voor de toekomst van het kanaal Bossuit-Kortrijk niet, maar dat SP.A vrijdagochtend met enkele prominente lokale, provinciale, Vlaamse én federale politici luidkeels voor het stopzetten van het onderzoek pleitte, maakte toch heel wat los in de regio. Onder meer werkgeversorganisatie Voka West-Vlaanderen reageerde bij monde van gedelegeerd bestuurder Bert Mons ‘geschokt’ op het standpunt van SP.A.

“Meer dan tien jaar zijn we constructief aan het werken rond dit dossier”, stelde Bert Mons. “De afgelopen maanden werd er een heel grondig onderzoek gevoerd en werd duidelijk dat een optimalisering van het kanaal wel degelijk haar meerwaarde heeft. Het standpunt van SP.A voelt aan als het kind met het badwater weggooien en dat willen wij niet laten gebeuren. De optimalisering van het kanaal is wel nodig en de economische voordelen van een heropgewaardeerd kanaal zullen ook ver buiten de Kortrijkse regio voelbaar zijn.”

Bewijzen ontbreken

Die reactie van Voka op het standpunt van SP.A zorgt voor een bittere nasmaak bij Vlaams Parlementslid Maxim Veys. “Ik ben geschokt dat Voka zo reageert op een politiek standpunt. Bijna blind honderden miljoenen euro belastingsgeld spenderen, zonder zeker te zijn van de economische weerwaarde? Dat is voor mij onbegrijpelijk. Er is op dit moment geen enkele studie die duidelijk aantoont dat dit project economisch écht een meerwaarde biedt.”

“Voka spreekt bijvoorbeeld van duizenden jobs, daar dat blijkt niet uit de onderzoeken die zijn gebeurd. Vlaanderen heeft altijd tal van procedures, voor het minste zijn archeologiestudies, kosten-batenanalyses en impactonderzoeken nodig. Maar voor een miljoenenproject als dit kan dat niet?”, kaatst Veys de bal terug.

Maxim Veys kaatst bal terug naar Voka:
© Olaf Verhaeghe

Volgens Maxim Veys zijn er wel andere zekerheden, en die ogen niet meteen positief. “Mensen en bedrijven zullen worden onteigend en het weinige groene en natuur dat ons hier rest, moet voor een groot stuk verdwijnen”, beklemtoont hij. “Ik ben niet tegen investeren in infrastructuur. Dat moet zelfs. Maar dan liefst op een slimme, duurzame en gedragen manier.”

“Wij zijn geen lobbygroep”

Ook nu herhaalt de jonge SP.A-politicus dat het kanaalproject de plannen om de R8 zo snel mogelijk verkeersveilig te maken, bedreigt. “Tienduizenden mensen uit de streek gebruiken die ring dagelijks, dat is onze absolute prioriteit. Bovendien zou die realisatie ook veel zelfstandigen en bedrijven ten goede komen. Wij horen dat die zich lang niet altijd vertegenwoordigd voelen door Voka, die eerder voor de grote spelers rijden.”

“Ik vraag me dan ook af of er wel voldoende aan de kleintjes wordt gedacht. Als we dan toch zo wakker liggen van eensgezindheid, zoals Voka beweert, willen we dan ook even luisteren naar de natuur- en milieubeweging? Naar de kleine ondernemers? Naar de vele gezinnen die getroffen worden? Wij doen dat wél. SP.A is immers geen lobbygroep. In tegenstelling tot anderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier