Luchthaven Oostende-Brugge heeft concrete plannen voor vluchten naar Engeland

Marcel Buelens: "In de vertrekhal komt er tegen de zomer een tweede bagageband. We willen niet riskeren dat in het drukke zomerseizoen onze enige bagageband uitvalt." © HH
Redactie KW

De luchthaven kan uitpakken met mooie jaarresultaten 2017. De cargo gaat er lichtjes op vooruit en noteerde 5 procent winst, het aantal passagiers daalt met 16 procent tegenover het vorige jaar, maar dat heeft alles te maken met de uitwijking van vluchten naar Oostende na de aanslagen op Zaventem in maart 2016. Die extra passagiers niet meegerekend, zou de luchthaven op het vlak van passagiers met maar liefst 15 procent vooruitgaan. “Mijn baas is blij en ik dus ook”, zegt luchthavenmanager Marcel Buelens.

Eerst de cijfers. In 2017 namen 365.345 passagiers het vliegtuig in Oostende, terwijl dat er in 2016 434.970 waren. Maar als je de extra passagiers door de aanslagen op Zaventem niet meetelt, kozen in 2016 318.301 mensen Oostende als vertrekluchthaven. Vergeleken met dat cijfer werd in 2017 dus een mooie stijging opgetekend. De topmaand was augustus met 54.390 passagiers en de topbestemming het Spaanse Alicante. Zoals bekend is TUI de enige luchtvaartmaatschappij die passagiersvluchten uit Oostende organiseert.

In cargo gaat de luchthaven er licht op vooruit: van 22.224 ton naar 23.369 ton. Dat is vooral te danken aan de laatste maanden van het jaar. Het aantal bewegingen op Oostende daalde van 24.183 in 2016 naar 22.708 in 2017, dat is 6% minder. Op de luchthaven van Oostende waren vorig jaar 109 mensen tewerkgesteld.

Concrete plannen

“15 procent meer passagiers, dat is een mooie stap vooruit. Veel luchthavens zouden daar een moord voor begaan”, aldus Marcel Buelens. “Ik had uiteraard liever nog iets hogere cijfers gezien, maar hier zijn we heel blij mee. We hadden gerekend op 350.000 passagiers in 2017 en het zijn er 365.000 geworden. En ons passagierscijfer zal dit jaar nog meer stijgen, want TUI introduceert vier nieuwe bestemmingen vanuit onze luchthaven: Sharm el Sheikh, Hurghada, Corfu en Djerba. Dit brengt het totaal aantal TUI-bestemmingen op 25, met een mooi aanbod aan zomerse vakantieoorden.” De luchthaven lonkt al langer naar bestemmingen in het noorden van Europa. Hoever staat het daarmee? “De plannen om vluchten naar Engeland op te starten zijn redelijk concreet aan het worden“, verklapt de luchthavenmanager. “De laatste hand wordt gelegd om tegen de zomer één tot twee lijnen naar Engeland in te voeren, mogelijk Manchester of Londen.”

Het zou mooi zijn als we konden terugkeren naar 100.000 tot 120.000 ton vracht per jaar

“Wat vracht betreft, hebben we drukke maanden november en december achter de rug. Andere luchthavens als Brussel, Schiphol en Luik zijn overbelast en daar kunnen wij behoorlijk van profiteren. In de maand december verscheepten wij hier maar liefst 4.500 ton. Het was de beste maand van het jaar en het is geleden van 2013 dat wij nog zo’n maandcijfer haalden. De kerstpakjes zijn nu allemaal bedeeld en de vracht valt wat stil. In het eerste kwartaal van 2018 wordt het wat schipperen, maar vanaf het tweede of ten laatste het derde kwartaal denken we toch nieuwe cargocarriers te kunnen aantrekken.”

“We willen de luchthaven in elk geval verder op de cargokaart zetten”, zegt Marcel Buelens. “Maar het eerste schaap moet over de dijk zijn voor de rest volgt. Overal in Europa zitten luchthavens met een capaciteitstekort, terwijl wij capaciteit zat hebben. We moeten niet gaan dromen, maar het zou mooi zijn als we konden terugkeren naar de tijden dat we 100 tot 120 miljoen vracht per jaar verwerkten. Over enkele jaren sluit ik dat zeker niet uit. In december moesten we 20 tot 25 vluchten weigeren door gebrek aan personeel bij vrachtafhandelaar Aviapartner. Tel die erbij en we haalden 7.000 tot 8.000 ton vracht in december. Met twaalf zo’n maanden hebben we ons doel bereikt. Een maand als december zou een normale maand moeten zijn op het vlak van vracht in Oostende.”

Andere Europese luchthavens zijn overbelast, maar wij hebben nog capaciteit

“Met Fenair krijgen we een bijkomende vrachtafhandelaar en die is zich nu volop aan het installeren in de oude Egyptair-loods. Vanaf 1 april zal Fenair er operationeel zijn en dat is geen grap. Deze week begonnen de werken aan de nieuwe family room aan luchtzijde. Daarvoor nemen we een deel van de aankomsthal in. We zullen er 250 plaatsen extra hebben en dat is geen overbodige luxe, want deze zomer verwachten we op piekmomenten vier tot vijf vertrekkende vluchten tegelijk. Zonder de family room zouden we dan heel krap zitten.”

Tweede bagageband

“Verder zijn we nog bezig met het aanpassen van de voorgevel en het wegwerken van het betonrot. Dat zou eind januari, halfweg februari klaar moeten zijn”, vervolgt Marcel Buelens. “De aankomsthal wordt vergroot en er komt een tweede bagageband. We willen immers niet riskeren dat onze enige bagageband uitvalt in het drukke zomerseizoen. Maar we kunnen ze ook allebei tegelijk gebruiken. Die werken zullen tegen de zomer klaar zijn, want er komen wel wat infrastructuurwerken bij kijken.”

“Een cargomaatschappij is heel geïnteresseerd om naar Oostende te komen. Die zou zich dan vestigen in de oude loods van MK Airlines. Die loods krijgt dan ook een grondige facelift. Verder is de bouw van onze terminal voor general aviation – dat zijn zaken-, privé- en chartervluchten – volop bezig en willen we tegen Pasen ons nieuwe Charles Lindbergh-restaurant openen. Er staat dus wel één en ander te gebeuren in 2018. We zullen ons zeker niet vervelen.”

(HH)

Luchthaven Oostende-Brugge heeft concrete plannen voor vluchten naar Engeland

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier