Luchthaven Kortrijk-Wevelgem krijgt nieuwe milieuvergunning: “Weer geen rekening gehouden met adviezen”

Herk Vlieghe, Franki Doornaert en Rudy Dewilde. © EDB
Axel Vandenheede

De internationale luchthaven Kortrijk-Wevelgem heeft van de deputatie een nieuwe milieuvergunning tot 2023 gekregen. Onbegrijpelijk, vindt de actiegroep Vliegveld Wevelgem. “Het advies van de milieu-inspectie werd gewoon naar de prullenbak verwezen”, stelt Rudy Dewilde namens het actiecomité dat in beroep gaat. Voorzitter Filip Daem benadrukt dat de luchthaven wél inspanningen doet.

Er is al een aantal jaar discussie over de milieuvergunning van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. In die mate dat de Vlaamse milieu-inspectie in de eerste helft van 2015 een aantal metingen uitvoerde. De conclusie was dat er onder meer te veel doorstartvluchten (touch-and-go’s) waren. Daarom legde de West-Vlaamse deputatie in augustus 2015 de luchthaven voor twee jaar een aantal extra voorwaarden op.

“Voorwaarden die op niets trokken”, legt Rudy Dewilde uit. Hij is de woordvoerder van de actiegroep Vliegveld Wevelgem. “Het advies van de milieu-inspectie werd toen ook niet gevolgd: die stelde voor om net als in Deurne quota per dag op te leggen voor oefen- en doorstartvluchten voor zowel helikopters als vliegtuigen.”

72 decibel

Vorige maand verstreek de tijdelijke vergunning en moest de deputatie uitspraak doen. Uiteindelijk gaf ze de luchthaven een nieuwe milieuvergunning tot 2023. Rudy Dewilde: “Het is gewoon onbegrijpelijk. De milieu-inspectie voerde tijdens die proefperiode nog enkele metingen uit en er was helemaal geen verbetering merkbaar qua geluidsoverlast. Integendeel. Eind augustus is er nog een overlegmoment geweest in Brugge met vertegenwoordigers van ons, de deputatie en politici, maar al onze opmerkingen vielen in dovemansoren…”

Het is om er de moed door te verliezen, al zullen we dat zeker niet doen. We hebben vorige week een beroepschrift naar het kabinet van de Vlaamse minister Joke Schauvliege opgestuurd. Zij zal dus opnieuw een uitspraak moeten doen. Daarin vragen we de registratie van elke beweging per dag, een periodiek overleg – minstens tweemaal per jaar – waarop de omwonenden feedback kunnen geven, een totaalverbod op nachtvluchten en een vast geluidsmeetpunt in de woonzones van Bissegem en Wevelgem.”

“Net als elke andere regionale luchthaven kregen we quota. We hadden het liever anders gezien” – Filip Daem

In oktober 2015 diende de actiegroep ook al een beroepschrift in bij haar over de toegekende milieuvergunning aan het vliegveld. Eind mei 2016 deed de minister uiteindelijk uitspraak en verklaarde het beroep ongegrond.

Opvallend is dat ook de intercommunale achter de luchthaven zelf even overwoog om beroep aan te tekenen tegen de toegekende milieuvergunning. Voorzitter Filip Daem: “Er zijn nog maximaal 14.000 touch-and-go’s per jaar toegelaten. We hadden liever geen quota gezien, maar het is nu eenmaal zo. Ook de andere regionale luchthavens krijgt trouwens dergelijke quota opgelegd. Het zal erop aankomen om alles goed te monitoren, zodat elk bedrijf zijn activiteiten kan verderzetten.”

“Verder mogen vanaf nu vliegtuigen nog maximaal 72 decibel produceren. Voordien was dat 76 decibel. Bij een aantal vliegtuigen is dat geen probleem, andere vliegtuigen zullen moeten worden aangepast. De toekomst zie ik alvast rooskleurig tegemoet, want vliegtuigmotoren zullen geleidelijk aan minder geluid produceren”, aldus Filip Daem die nog meegeeft dat Belgocontrol vanaf 9 november de controletoren bemant.

Betere registratie

De actiegroep is alvast blij met de komst van Belgocontrol. “We hopen dat de vluchten vanaf dan veel beter geregistreerd worden“, stelt Rudy Dewilde. “Want nu kan de luchthaven ons nooit een overzicht per dag geven, enkel per maand.” En wat met de omvorming van een intercommunale naar een nv? “Dat zal voor ons niets veranderen. Of toch: in de raad van bestuur zitten nu heel wat politici en hen zal de belastingbetaler niet meer moeten betalen daarvoor.”

“In oktober wordt de overdracht van de intercommunale naar de nv geregeld. Daarna moet er een termijn van 90 dagen in rekening worden gehouden. In januari, februari zal alles definitief afgerond zijn”, besluit Filip Daem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier