Lo-Reninge vraagt behoud van functionele lijn via Pollinkhove in Openbaar Vervoerplan 2021

Burgemeester Lode Morlion, schepenen en gemeenteraadsleden aan de bushalte in Pollinkhove-Dorp. © MVO
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Lo-Reninge maakt deel uit van de Vervoerregio Westhoek, die is samengesteld uit 15 Westhoekgemeenten. In de aanloop naar de opmaak van een nieuw openbaar vervoerplan (OVP), dat zal worden uitgerold tegen 2021, wordt een aantal proefprojecten uitgewerkt.

Donderdagavond lichtte schepen Wout Cornette dit agendapunt op de gemeenteraad toe. “In vergelijking met de huidige toestand houdt dit nieuwe OVP een verbetering in voor Lo-Reninge. Het nieuwe OVP houdt een ‘Kernnet’ (KN) in, een ‘Aanvullend net’ (AN), een aantal functionele ritten voor specifieke doelgroepen en ‘Vervoer op maat’ (VOM). Daarnaast is er een aanvullend net met een aantal vaste lijnen met een volwaardige of beperktere frequentie afgestemd op de bestaande stromen die woon-school- en woon-werkpieken opvangen en is er ook een plan ‘vervoer op maat’ met flexivervoer dat de belbus zal vervangen.”

Het ‘Kernnet’ (KN) vormt samen met het treinnet de ruggengraat van het openbaar vervoer en verbindt de grote stedelijke centra. Vervoerregio Westhoek koos voor een sterke structurele verbinding tussen Ieper in het zuiden en Veurne in het noorden. De lijn loopt verder naar Koksijde (Ster der Zee) waar een verbinding met de kusttram wordt gemaakt. Deze lijn volgt grotendeels het tracé van de N8 en maakt op uitdrukkelijke vraag van Lo-Reninge een afbuiging langs de kernen van Lo en Alveringem. Dat is een enorme meerwaarde, maar er is ook een nadeel”, klinkt het.

15 tot 20 scholieren straks in de kou?

“Belangrijk minpunt is dat in het voorgestelde vervoerplan de dorpskern van Pollinkhove niet langer deel uitmaakt van het aanvullend net. Momenteel wordt Pollinkhove bediend door een functionele buslijn met één bus ‘s morgens, twee bussen ‘s avonds en een bus op woensdagmiddag met scholierenvervoer als voornaamste functie. Als dat zou wegvallen, dan blijft Pollinkhove echt wel een beetje verweesd achter. Elke dag nemen toch wel 15 tot 20 scholieren de bus om naar school te gaan! Het is toch zeker mogelijk om het tracé van de groene lijn via de Gapaard en de Burgweg over Pollinkhove te laten lopen en een contact te leggen met de oranje lijn. Wij zijn bereid het nieuwe OVP goed te keuren op voorwaarde dat de functionele lijn van Pollinkhove behouden blijft.”

De Vlaamse Regering reserveerde 30 miljoen euro voor VOM waarvan 3 miljoen voor de Westhoek. “Er wordt overgeschakeld naar flexivervoer”, verduidelijkt Wout Cornette. “Dat gebeurt met alternatieve middelen zoals taxi’s, vrijwilligers die zich inzetten… Je kan overstappen aan mobipunten op vaste lijnen, maar ook vervoer van stoep tot stoep behoort tot de mogelijkheden. Aan een aantal cruciale bushaltes worden deelfietsen en later ook deelwagens voorzien. De gewone burger zal voor een flexirit op maat 2 euro betalen, voor specifieke doelgroepen zoals mensen met een beperking is dit gratis.”

Schepen Cornette pleitte er ook voor dat de gemeente extra inspanningen zou doen om de bevolking aan te moedigen om meer de bus te nemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier