Larstraat in Lauwe kreunt onder tientonners

Draaien en zelfs gewoon kruisen is nagenoeg onmogelijk voor de zware vrachtwagens. Dan moet het voetpad er maar aan geloven. (foto CLL)
Redactie KW

De Larstraat, een eens rustige straat die de mensen tot op Lauwe Plaats brengt, krijgt meer en meer zwaar sluipverkeer te slikken. De bewoners trekken aan de alarmbel. “De gps-toestellen leidt de chauffeurs hierlangs, maar onze straat kan dat vrachtverkeer simpelweg niet aan”, luidt het. Schepen Patrick Roose (SP.A) belooft oplossingen.

Door Christophe Lefebvre

Voor een aantal ongeruste buurtbewoners van de Larstraat is de maat vol. “In het verleden waren er al problemen met mensen die dachten dat het hier het circuit van Zolder was”, steekt een van hen van wal. Hij doet zijn verhaal liever anoniem. “De helling zorgt blijkbaar voor een zekere aantrekkingskracht op mensen die de snelheid van hun wagen en hun eigen kunnen achter het stuur willen testen. Er zijn hier dan ook al een aantal aanpassingen gebeurd, met de bedoeling de snelheidsduivels af te schrikken of op zijn minst af te remmen. Een stevige verkeersdrempel bijvoorbeeld, voor de mensen die van de Dronckaertstraat komen, en slalommen in de straat zelf. We hebben nog steeds chauffeurs die hun kunsten komen tonen, maar het zijn er minder dan vroeger.”

Autogps

Toch is de snelheid niet het probleem vandaag. De almaar groter wordende knopen in het verkeer, de tolwegen en vignetten en de aanhoudende grenscontroles met daarbij horende monsterfiles, zorgen voor zwaardere hinder in de Larstraat. “Onze straat is absoluut niet geschikt voor vrachtverkeer. De straat is smal, net breed genoeg voor twee wagens en op Lauwe Plaats is het voor tientonners nagenoeg onmogelijk om te draaien. Toch merken we dat er tijdens de piekuren meer en meer grote kanjers op en af rijden”, klinkt het.

Dan maar over het voetpad (foto CLL)
Dan maar over het voetpad (foto CLL)

“Velen onder hen proberen de industriezone aan de Rekkemstraat te bereiken en maken gebruik van een gewone gps voor auto’s. Het gaat vaak om chauffeurs van Oost-Europese origine, die de aanwijzingen van hun toestel volgen. Ze zien van ver dat ze zich zullen vastrijden, ze zien de verbodsborden staan, maar ze proberen met man en macht de talrijke controles en files te omzeilen. Op die manier veroorzaken ze situaties die ronduit onveilig zijn. We beginnen dan nog niet eens over de trillingen die ze veroorzaken.”

Inwoners van de Larstraat mogen op hun beide oren slapen: we doen er alles aan om het sluipverkeer volledig weg te werken – Patrick Roose, schepen van Mobiliteit, SP.A

Kwestie van seconden

Volgens de buurtbewoners schrikken veel bestuurders van vrachtwagens die er voor het eerst naar beneden rijden van de helling. “Ze gaan vol in de remmen maar het gewicht van hun aanhangwagen zorgt voor enorme trillingen. Die kunnen je bijna wakker schudden. Barsten in gevels en het wegdek zijn hier echt geen uitzondering meer.” Ook over de veiligheid op straat maakt de buurt zich zorgen. “Enige tijd geleden maakten we ons klaar om de kinderen naar school te brengen. We trokken de voordeur open en konden ei zo na een auto die op het trottoir was gereden om een aanstormende truck te ontwijken, vermijden. Het was echt een kwestie van seconden.”

Barsten in riolen

Dat het niet louter gaat om uitspraken van gefrustreerde Lauwenaars, is duidelijk zichtbaar op Lauwe Plaats zelf. De voetpaden die er de hoeken van het kruispunt met de Menenstraat vormen, zijn er compleet naar de filistijnen gereden. Vrachtverkeer dat richting Menenstraat wil draaien, kan ook moeilijk anders dan over het voetpad gaan, willen ze zichzelf niet vastrijden.

Larstraat in Lauwe kreunt onder tientonners

Een situatie die ook Philippe Mingels, gemeenteraadslid voor Groen, niet onbekend in de oren klinkt. “De nijverheidszone op de as Rekkemstraat Waterstraat Lauwestraat kent een voortdurende aan- en afrijden van zwaar vrachtverkeer. Veel chauffeurs rijden zich vast omdat ze blindelings hun gps volgen, anderen communiceren dan weer onderling. Van zodra ze weet hebben dat de boel vast staat in het centrum van Rekkem of op de verkeerswisselaar A19-E403, dan laten ze dat elkaar weten. Quasi meteen duiken er dan vrachtwagens op in de Larstraat. Het is niet alleen onveilig, ook de ondergrond krijgt het zwaar te verduren. Barsten in het asfalt, tegels die kapot worden gereden, verzakkingen die barsten in de riolen teweegbrengen,… Het zijn allemaal gevolgen van het zware sluipverkeer. We hebben dit euvel al ettelijke keren tijdens de gemeenteraad aangekaart. Helaas blijven onze vragen onbeantwoord.”

Samen met Wevelgem

Patrick Roose, kersvers schepen van Mobiliteit (SP.A), erkent het probleem maar laat meteen ook weten dat oplossingen in de maak zijn. “Het stadsbestuur betreurt het almaar toenemende sluipverkeer in Lauwe. In het verleden bundelden we al de krachten met buurgemeente Wevelgem om dit aan te pakken, maar het mocht niet baten. Als schepen voor Mobiliteit heb ik ondertussen het voortouw genomen. De inwoners van de Larstraat mogen dus gerust zijn: het stadsbestuur gaat alles in het werk stellen om het sluipverkeer in te tomen en zelfs volledig weg te werken.”

Larstraat in Lauwe kreunt onder tientonners

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier