Ann Van Ooteghem, oppositieraadslid voor Nieuw Kuurne, had het in de gemeenteraad van donderdag over het toenemende sluipverkeer weg van de Brugsesteenweg (N50) en door woonwijken als de Pieter Vinckestraat en Stokerijstraat. "De mensen die daar wonen, klagen al langer over veel verkeer. De jongste tijd is ...

Ann Van Ooteghem, oppositieraadslid voor Nieuw Kuurne, had het in de gemeenteraad van donderdag over het toenemende sluipverkeer weg van de Brugsesteenweg (N50) en door woonwijken als de Pieter Vinckestraat en Stokerijstraat. "De mensen die daar wonen, klagen al langer over veel verkeer. De jongste tijd is het niet alleen in de piekuren erg druk, maar ook overdag passeren almaar meer voertuigen door hun landelijke straat. Ik vernam dat er onlangs overleg was met de buren en de landbouwers uit de buurt. Zijn daar concrete zaken uitgekomen die het voor de mensen daar aangenamer maken?"Schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A) bevestigde het toenemende sluipverkeer. "Eind vorig jaar zaten we inderdaad samen met de buren in een zoektocht naar een gedragen oplossing", stelt hij. "We kwamen daar overeen een proefproject op te zetten, zij het in het voorjaar. Een tractorsluis behoort tot de mogelijkheden, maar daarvoor moeten we nog een altijd zaken finaliseren. In april of mei willen we de maatregel uitproberen." Fanny Decock, fractieleider van Open VLD, voegde nog een kleine vraag toe aan het korte debat. "Ik hoorde dat er plannen zijn om ook de Koning Boudewijnstraat om te vormen tot een zone 30. Klopt dit? En zo ja, dan stel ik overleg met de hulpdiensten voor want die maatregel is bijzonder nefast voor de aanrijtijden naar het centrum." Schepen Watteeuw reageerde kort: "Dat is een gerucht. Een zone 30 in de volledige Koning Boudewijnstraat is niet aan de orde, daar is niets rond beslist en zelfs niet rond gezegd."