Laatste stuk A10 in Oostende wordt dan toch geen laan

Redactie KW

De geplande omvorming in Oostende van het begin/einde van de autostrade A10 naar een laan zal niet leiden tot minder geluidsoverlast, en komt er dan ook niet.

Begin maart voerde de afdeling Wegenbouwkunde een geluidstudie uit op vier plaatsen op de A10 autosnelweg tussen de Kennedyrotonde en de eerste brug, richting Brussel. Op die plaats kunnen voertuigen meteen optrekken tot 120 km en dat zorgt volgens buurtbewoners voor geluidsoverlast. Die resultaten werden vergeleken met metingen aan het Q8 benzinestation op de Elisabethlaan waar 70 km per uur geldt.

“Het verschil tussen het niveau op de autostrade in vergelijking met R31 is zeer beperkt. Het varieert van 1 tot 4 decibel, zowel bij vrachtwagens als personenwagens”, luidde de conclusie. Met andere woorden: als een verlaning wordt toegepast op de A10, zal het geluidsniveau niet aanzienlijk dalen, in tegenstelling tot wat sommige buurtbewoners verwachten.

Wellicht komen er wel geluidsschermen, die zouden moeten zorgen dat het geluid met tien decibel omlaag gaat.

(EFO)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie De Zeewacht

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.