"De buurt is al jaren vragende partij voor maatregelen", stelt schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A). "Vrachtwagens mogen er in principe simpelweg niet door, maar draaien al te vaak toch in. Uit controles, verspreid over 2017 en 2018, blijkt dat op acht uur tijd 24 vrachtwagens van meer dan vijf ton het stukje naar de Sint-Katriensteenweg gebruikten als doorgangsweg en dus het inrijverbod negeerden. De bocht naar de industriezone kunnen ze dan vaak niet nemen en zo komen ze in de woonwijk terecht."
...

"De buurt is al jaren vragende partij voor maatregelen", stelt schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A). "Vrachtwagens mogen er in principe simpelweg niet door, maar draaien al te vaak toch in. Uit controles, verspreid over 2017 en 2018, blijkt dat op acht uur tijd 24 vrachtwagens van meer dan vijf ton het stukje naar de Sint-Katriensteenweg gebruikten als doorgangsweg en dus het inrijverbod negeerden. De bocht naar de industriezone kunnen ze dan vaak niet nemen en zo komen ze in de woonwijk terecht."Vooral in de spitsuren is het vaak aanschuiven geblazen aan de Vijverhoek en dat zorgt voor wrevel bij de buurtbewoners. "We willen vooral de drukte tegengaan, maar met doorgedreven actie ook ongevallen vermijden. Als gemeentebestuur moeten we niet wachten op het eerste slachtoffer", aldus schepen Watteeuw. Heel wat bewoners van de Sint-Katriensteenweg en omgeving vrezen dat de ANPR-camera onvoldoende zal afschrikken. "De grootste boosdoener is de gps die chauffeurs gebruiken", zucht een van de bewoners, die liever anoniem blijft. "We zien hier dagelijks vrachtverkeer sukkelen op de vluchtheuvel die absoluut niet voorzien is op zware vrachtwagens. Ook de straat is gewoonweg veel te smal, waardoor men noodgedwongen op het fietspad moet rijden. Levensgevaarlijk voor fietsers. Hetzelfde verhaal op de Vijverhoek: ook daar wordt alles aan flarden gereden door vrachtwagens die die route nemen in plaats van langs de Ringlaan naar het Bedrijvenpark te rijden."Vraag is of er voldoende alternatieve routes zijn voor het vrachtverkeer. Hebben de chauffeurs wel andere mogelijkheden? "In de ideale wereld trekken we de R8 door. Eens de ring rond Kortrijk kan worden doorgetrokken, ontlasten we de secundaire wegen in de buurt. Ook wegwijzers naar 'Kortrijk Noord' aan het op- en afrittencomplex in Deerlijk en Rumbeke bijvoorbeeld zouden kunnen helpen." Op de hoek met de Brugsesteenweg komen onder de verbodstekens ook sensibiliseringsborden. "Het gaat uiteraard niet om een heksenjacht op de chauffeurs maar om een proefproject dat de inwoners van de Sint-Katriensteenweg en Vijverhoek moet ontlasten. Vrachtwagenbestuurders die de straat toch binnenrijden, riskeren een boete van 58 euro", aldus de schepen nog."Ik woon hier al veertig jaar aan de Sint-Katriensteenweg", vertelt een andere buurtbewoonster. "En zolang ik me herinner, nemen vrachtwagens deze route naar het industrieterrein. Geloof me, als zo'n tientonner langs ons huis passeert, staat alles hier te daveren. Prettig is anders, maar je leert ermee leven. De politiecontroles zijn goed maar er is een groot probleem: de taalbarrière. De bestuurders - veelal van buitenlandse origine - begrijpen gewoon niet wat de politie tegen hen zegt, waardoor de controles hun nut missen. Dat er een camera komt, is een goede zaak, maar of dit het probleem zal oplossen? Ik vrees ervoor."De resultaten van het proefproject worden in de tweede helft van oktober verwacht. (OV/BRU)