Kustgemeenten staan niet op één lijn over plaatsing slimme camera’s

In Oostende is de Torhoutsesteenweg een van de plaatsen waar er trajectcontrole gepland is. © PETER MAENHOUDT
Hannes Hosten

Niet enkel Koksijde, Middelkerke, De Haan en Veurne krijgen in de loop van 2019 trajectcontrole op enkele gewestwegen. Ook in Oostende komen er op vijf trajecten slimme camera’s voor trajectcontrole. Burgemeester Bart Tommelein toont zich een voorstander, net als zijn collega Wilfried Vandaele in De Haan. In Koksijde, Middelkerke en Veurne zijn de burgemeesters dan weer niet blij met de geplande trajectcontrole. “Als ik kan, ik laat die camera’s in zee gooien”, zegt Jean-Marie Dedecker.

In de kustregio krijgen er acht trajecten camera’s voor trajectcontrole: één in Veurne, één in Koksijde, één in De Haan, één tussen Oostende en Middelkerke en nog eens vier in Oostende. Dat zal in de loop van 2019 zijn, maar een juiste timing staat nog niet vast. Ook over de verwerking van de mogelijke boetes is nog geen duidelijkheid. Het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) maakt zich sterk dat de lokale politiezones dat karwei kunnen overlaten aan de gewestelijke verwerkingscentra van de federale wegpolitie. Maar volgens de Koksijdse burgemeester Marc Vanden Bussche (Open VLD) kunnen die centra er op dit moment geen werk bij nemen.

Vrees voor sluipverkeer

Een rondvraag leert dat lang niet iedereen achter de trajectcontroles staat. Zo komt er trajectcontrole op de kustweg (N34) tussen Middelkerke en Raversijde. “Maar wij hadden niets in de pap te brokken”, reageert Jean-Marie Dedecker (LDD). “Onze politie zal de processen-verbaal in elk geval niet verwerken. Ik ben nog altijd hoofd van de politie en voor mij zijn verkeersregels afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheden. ‘s Nachts iemand flitsen die meer dan 50 km per uur rijdt, dat vind ik zelfs debiel. Je zet ook geen rood licht in de woestijn.”

Opvallend: de Middelkerkse korpschef Joos Duchi houdt er een andere mening op na. “Ik heb geen probleem met trajectcontrole op die locatie. Het is een recht stuk zonder in- en uitritten. Er wordt snel gereden en in het verleden gebeurden er wel ongevallen.”

Langs de Kustbaan komt er trajectcontrole tussen Raversijde en Middelkerke. (foto's PM)
Langs de Kustbaan komt er trajectcontrole tussen Raversijde en Middelkerke. (foto’s PM)© PETER MAENHOUDT

Burgemeester Marc Vanden Bussche van Koksijde is op zijn beurt niet gelukkig met de geplande trajectcontrole op de N396 tussen Koksijde-Dorp en Oostduinkerke-Dorp. “De Vlaamse minister van Mobiliteit en het agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakten een studie zonder die lokaal af te toetsen. Er was geen overleg met de gemeente en ook niet met de politiezone Westkust”, foetert Vanden Bussche.

“Het AWV is niet ter plaatse komen kijken. Anders hadden ze kunnen zien dat de weginfrastructuur heringerichten verkeersveiliger gemaakt werd. De ongevallencijfers van AWV zijn dan ook verouderd. De laatste jaren gebeurden er bijna geen ongevallen. Dit is een van de meest verkeersveilige trajecten van Koksijde. Maar mijn grootste bezwaar is dat die trajectcontrole sluipverkeer zal doen ontstaan in de Pylyserlaan, die als fietsstraat is ingekleurd en door veel schoolgaande kinderen gebruikt wordt.”

De Veurnse burgemeester Peter Roose (SP.A) heeft op zich niets tegen trajectcontrole, maar wel tegen het gekozen traject op de N35 tussen Avekapelle en Pervijze. “We vrezen dat door de trajectcontrole een sluipweg door Avekapelle zal ontstaan. Vlaanderen had beter ook dat traject beveiligd. Liever een wagen in de gracht op de N35 dan menselijk leed in het dorp.”

Langs de Brugse Baan in De Haan komt er trajectcontrole tussen de Dorpsstraat en de Duiveketestraat.
Langs de Brugse Baan in De Haan komt er trajectcontrole tussen de Dorpsstraat en de Duiveketestraat.© PETER MAENHOUDT

In Oostende komt er niet alleen trajectcontrole op de kustweg tussen Raversijde en Middelkerke, maar ook tussen Mariakerke en Raversijde en op delen van de Torhoutsesteenweg, de Nieuwpoortsesteenweg en de Elisabethlaan. “Burgemeester Bart Tommelein (Open VLD) is zeker voorstander van trajectcontroles”, klinkt het op zijn kabinet. De politiezone Oostende zal er in principe ook geen extra werk door hebben, omdat er al een protocol is met het gewestelijk verwerkingscentrum van de federale politie in Gent.

Oostende krijgt binnenkort op liefst vijf plaatsen trajectcontrole.

Ook de geplande trajectcontrole op de Brugsebaan (N9) in De Haan stuit niet op verzet. In tegenstelling tot in Middelkerke en Koksijde was er hier wel overleg met de Vlaamse overheid, zegt woordvoerder Dennis Goes van de politiezone Bredene-De Haan. “Zo’n trajectcontrole is een bijkomende mogelijkheid om iets aan het snelheidsprobleem te doen. Als er één plaats in onze zone is waar dit nuttig kan zijn, dan is het wel daar, want je kan dit niet om het even waar toepassen.”

Tussen Koksijde-Dorp en Oostduinkerke-Dorp is de N396 uitgekozen voor trajectcontrole.
Tussen Koksijde-Dorp en Oostduinkerke-Dorp is de N396 uitgekozen voor trajectcontrole.© PETER MAENHOUDT

Ook de Haanse burgemeester Wilfried Vandaele (N-VA) heeft geen probleem met de toekomstige trajectcontrole op de Brugse Baan in zijn gemeente. “Als het de verkeersveiligheid ten goede komt, is dat een goede zaak”, vindt hij. “En indien nodig zal er wel bijgestuurd kunnen worden.”

Vragende partij

Twee burgemeesters die geen trajectcontrole krijgen op hun grondgebied, zijn vragende partij. Of toch op bepaalde plaatsen. “Trajectcontrole zou goed zijn op de N367, bij het binnen- en buiten rijden van Zevekote”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD) van Gistel. “Nu is dat zone 30, maar dat is niet te controleren. We zullen daarover praten met AWV. Ook op de Provincieweg in Moere en de Brugsebaan is trajectcontrole welkom. Het is de enige manier om echt de snelheid te controleren.”

De Oudenburgse burgemeester Anthony Dumarey (Open VLD) is gewonnen voor trajectcontrole op de Stationsstraat, de weg die de autosnelwegafrit met het centrum van Oudenburg verbindt. “Bestuurders die net van de snelweg komen, rijden door aan dezelfde snelheid”, verklaart hij. “Daar krijgen we veel opmerkingen over. Maar ik ben er geen voorstander van om de hele stad vol te zetten met camera’s zoals in Diksmuide. Ik ben meer voor mobiele camera’s en aangekondigde controles. De doelstelling blijft om mensen trager te doen rijden, niet om zoveel mogelijk boetes te innen.”